یافتن شغل و یا فرصت تحصیلی دشوار است؛ در افغانستان تمام ادارات دولتی و اکثر نهادهای خصوصی با روئیت اسناد تحصیلی، به دانش او مهر اعتبار می زنند. طی سه سال گذشته به دلیل نبود سند تحصیلی، دانشجویانی که از دانشگاه های خصوصی و دولتی فارغ التحصیل شدند نتوانستند اسناد تحصیلی شان را بدست آورند. […]

یافتن شغل و یا فرصت تحصیلی دشوار است؛ در افغانستان تمام ادارات دولتی و اکثر نهادهای خصوصی با روئیت اسناد تحصیلی، به دانش او مهر اعتبار می زنند.

طی سه سال گذشته به دلیل نبود سند تحصیلی، دانشجویانی که از دانشگاه های خصوصی و دولتی فارغ التحصیل شدند نتوانستند اسناد تحصیلی شان را بدست آورند.

آنگونه که آنها می گویند اسناد موقتی که در نبود دیپلوم برای شان داده شده، در همه جا کار ساز نبوده است.

“دو سال می شود که فارغ شدم اما به من گفتند که دیپلوم نیست خیلی از دفاتر خارجی که مراجعه کردم گفتند مدرک دارین گفتم نه سند موقت من را قبول نکردند. من که قربانی شدم کاش دیگران قربانی نشوند و در سالی که فارغ می شوند سند برای شان داده شود”.

پس از اعتراض های بسیار، وزارت تحصیلات عالی ۹۷ هزار مدرک تحصیلی را در حوت سال گذشته چاپ کرد و به تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی تقسیم کرد.

مسؤولان دانشگاه هرات می گویند تقاضای آنها ۱۲ هزار بوده ولی وزارت تنها ۶ و نیم هزار را در اختیار آنها قرار داده است.

داوود منیر، معاون امور محصلان در دانشگاه هرات می گوید در صورتی که از مرکز اسناد جدیدی به دست آنها نرسد، احتمال می رود که فارغان سال ۹۹ از دریافت سند تحصیلی محروم بمانند.

“از وزارت تحصیلات عالی تقاضا داریم که روند چاپ اسناد تحصیلی را به شکل مستمر ادامه بدهند تا زمانی که دانشجو به ما مراجعه می کند دست ما هم پر باشد”.

از یک و نیم ماه به این سو، توزیع اسناد تحصیلی برای بخشی از دانشجویان سال ۹۷ و کل دانشجویان سال ۹۸ آغاز شده است.

هر سند تحصیلی یک هزار افغانی قیمت دارد و طی مراحل اسناد آن حدود یک ماه زمان می برد.

آقای منیر، می گوید در صورتی که سند تحصیلی در دسترس نباشد، دانشگاه تلاش می کند با ارایه ترانسکریپت مشکل دانشجویان را حل سازد.

او تاکید می کند که: “ما با اصلاحات اداری، معارف و دیگر نهادهایی که استخدام می کردند در تماس شدیم و مشکل را برای شان توضیح دادیم که سند موقت نیز مدار اعتبار است و ترانسکرپت نمرات ارزش اش خیلی بیشتر از دیپلوم است چون ریز نمرات هشت سمستر دانشجو در آن درج شده است”.

اسناد تحصیلی از سوی شرکت خصوصی آلمانی چاپ می شود و آنگونه که وزارت تحصیلات عالی می گوید این مدارک تمام معیارهای بین المللی را داراست.

این در حالی است که دانشجویان در دانشگاه های خصوصی در قسمت گرفتن اسناد با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد