کار مرمت و بازسازی مسجد “امیر علی شیرنوایی” در گارگاه هرات امروز به پایان رسید و دروازه های این بنا بازگشایی شد. هزینه و کار مرمت این بنای باشکوه از سوی دفتر تیکا در هرات پرداخته شده است. علی ارغون چنار، مسئول نمایندگی دفتر تیکا در هرات می گوید که به جهت همکاری بین دو […]

کار مرمت و بازسازی مسجد “امیر علی شیرنوایی” در گارگاه هرات امروز به پایان رسید و دروازه های این بنا بازگشایی شد.

هزینه و کار مرمت این بنای باشکوه از سوی دفتر تیکا در هرات پرداخته شده است.

علی ارغون چنار، مسئول نمایندگی دفتر تیکا در هرات می گوید که به جهت همکاری بین دو کشور، ترکیه و افغانستان این پروژه ها جریان دارد که در حال حاضر هم برخی بنا ها در حال مرمت و باز سازی است.

او گفت:” ما به عنوان دوست افغانستان این مسجد را ترمیم کردیم. در کنار این، چله خانه ی خواجه عبدالله انصاری را هم ترمیم کردیم که هفته آینده به بهره برداری می سپاریم و برخی پلان گذاری های هم داریم که میخواهیم در سال آینده به اینگونه کار ها ادامه دهیم”.

این مسجد در صحن زیارت خواجه عبدالله انصاری واقع در گازرگاه هرات موقعیت دارد.

زلمی صفا، آمر حفظ و مراقبت از آبده های تاریخی هرات می گوید که باز سازی مجدد مسجد امیر علی شیرنوایی دستکم ۷۴ هزار دالر هزینه برداشته که دفتر تیکا در هرات پرداخته است.

اما آقای صفا نگران ۳۰ درصد آبده های تاریخی است که با وضعیت نامناسبی رو به رو است.

او گفت:” در هرات بیش از ۷۸۰ آبده تاریخی وجود دارد که در حدود ۲۰۶ آبده ثبت ملی شده و متباقی به علت نبود امکانات و امنیت تا فعلآ ثبت ملی نشده است و امیدوار هستیم که طی دو سال آینده نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهان ثبت کنیم و همچنان ثبت میراث های جهانی یونسکو کنیم و در حال حاضر در حدود ۳۰ درصد بنا ها در حال فروپاشی است”.

از سالها به این طرف بیشتر بناهای تاریخی هرات به ویژه بناهایی که در ولسوالی ها موقعیت دارد، به دلیل کم توجهی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

ولی شاه  بهره، آگاه امور بر این باور است که کم توجهی های حکومت نسبت به آبده های تاریخی باعث فروپاشی و از بین رفتن شان خواهد شد.

او گفت:” کم توجهی دولت باعث این شده که اکثریت بناهای تاریخی هرات در آستانه فروپاشی و تخریب باشد و قول های که برای ما دادند امیدوار هستیم که در سال ۱۳۹۹ جامه عمل بپوشد و من فکر میکنم که اگر بنا ها فرو میریزد و از بین می رود این گناهی است نا بخشودنی و لکه ننگی است بر تاریخ حفظ بنا های تاریخی این شهر”.

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گویند که ۱۰ آبده تاریخی را به دفتر تیکا در هرات برای باز سازی مجدد پیشنهاد کرده اند.

جاوید ضرغام، آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید که در حال حاضر جدا از آبده های که به همکاری نهاد های کمک کننده بازسازی می شود، ۱۰ پروژه از بودجه این اداره، در حال مرمت است.

او گفت:” کار در حدود ۱۰ آبده تاریخی در سطح شهر و ولسوالی ها در حال انجام است که دو پروژه، در ولسوالی غوریان و حوض مزدا خان هم از بودجه وزارت اطلاعات و فرهنگ در حال کار است”.

هرات از جمله شهرهایی است که بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده است.

مسجد امیر علی شیرنوایی در زمان حکومت داری عبدالله ملکیار والی وقت هرات به بهره برداری رسیده بود.

در هرات ۷۸۰ آبده تاریخی وجود دارد که در حال حاضر تنها در حدود ۲۰۶ آبده ثبت میراث های ملی شده و متباقی اقدام به ثبت شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد