ورود افراد مسلح به شفاخانه حوزه‌یی هرات صدای شکایت و انتقاد مسوولان این نهاد صحی را بلند کرده است. شفاخانه حوزه‌یی هرات بزرگ‌ترین مرکز صحی در حوزه غرب کشور است. در تمام ورودی‌های این نهاد صحی تابلوهای منع ورود با سلاح نصب شده و محافظانی هم گماشته شده‌اند. محمد عارف جلالی، سر طبیب شفاخانه حوزه‌یی […]

ورود افراد مسلح به شفاخانه حوزه‌یی هرات صدای شکایت و انتقاد مسوولان این نهاد صحی را بلند کرده است.

شفاخانه حوزه‌یی هرات بزرگ‌ترین مرکز صحی در حوزه غرب کشور است.

در تمام ورودی‌های این نهاد صحی تابلوهای منع ورود با سلاح نصب شده و محافظانی هم گماشته شده‌اند.

محمد عارف جلالی، سر طبیب شفاخانه حوزه‌یی هرات می‌گوید با تمام این موانع و تدابیر باز هم افراد مسلح با زور وارد بخش‌ها و اتاق عاجل می‌شوند و حتی محافظان را هم لت‌وکوب می‌کنند.“نگرانی خود را با قوماندانی امنیه و مقام ولایت هم در جریان گذاشتیم ولی متأسفانه اقدامی نشده.”

سلاح، بدترین خاطرات را برای مردم افغانستان به بار آورده است.

شماری از بیماران و نزدیکان آنان در صحبت با رادیو معراج از ورود افراد مسلح در بخش‌ها و بالای سر بیماران شکایت دارند.

عبدالغفور، یکی از پایوازان می‌گوید:”بیماران و ما در این جا با دیدن افراد مسلح به تشویش و ترس میفتیم.”

آرش، یکی از پایوازان دیگر نیز می‌گوید که خیلی از بیماران از سلاح و این چیزها می‌ترسند.

آرزو، بیماری است که در شفاخانه بستری است. او می‌گوید نباید با سلاح وارد شوند. روحیه بیماران کم می‌شود و آدم سترس می‌گیرد.

بسیاری از بیمارانی که در تخت‌های شفاخانه بستری هستند مستقیم یا غیر مستقیم از جنگ و تفنگ صدمه دیده‌اند.

مخصوصاً بیمارانی که مورد حمله، خشونت و یا تجاوز افراد مسلح قرار گرفته باشند!

وحید نورزاد، مسوول بخش روان‌درمانی شفاخانه حوزه‌یی هرات می‌گوید بیماران باید در فضای مناسب و آرام بستری باشند نه در جایی که افراد مسلح آرامش‌شان را بر هم بزند.“اگر بیمار قلبی باشد، سریعاً روی قلبش تأثیر می‌گذارد. اگر بیمار روانی باشد روی روانش. هر مریضی که باشد. افراد سالم هم وقتی سلاح را می‌بینند از نظر روانی شوکه می‌شوند. با سترس خفیف رو‌به‌رو می‌شوند. در محیط‌های شفاخانه‌یی همه چیز باید منظم باشد. در این محیط مصوونیت مراجعه‌کننده و مریض باید حفظ شود. وقتی افراد مسلح وارد شوند این خود روند درمان را مختل می‌کند.”

مسوولان شفاخانه حوزه‌یی هرات در حالی از ورود افراد مسلح شکایت دارند که اداره محلی هرات بر تأمین مصوونیت بیماران و کارمندان صحی تأکید دارد.

جیلانی فرهاد سخن‌گوی والی هرات می‌گوید شفاخانه باید محیطی عاری از سلاح باشد.“این مکلفیت گاردها و تیم موظف امنیتی است تا جلوگیری کنند.”

ورود افراد مسلح در شفاخانه با واکنش شورای ولایتی هرات نیز روبه‌رو شده.

وکیل احمد کروخی، عضو این شورا می‌گوید افراد مسلح در بسیاری از موارد با ایجاد مشکل برای بیماران و کارمندان صحی داکتران را هم لت‌و‌کوب کرده‌اند.

مراکز صحی با آنکه برای بیماران و تمام مردم خدمات ارائه می‌کنند تا کنون بارها شاهد خشونت‌ها و درگیری بوده است. بخشی از این درگیری‌ها به افراد زورمند و محافظان مسلح آنان بر می‌گردد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد