همزمان با روز جهانی “دسترسی به اطلاعات” نهاد رسانه های آزاد افغانستان یا نی از وضعیت اطلاع رسانی در کشور اعلام نگرانی می کند. این نهاد می گوید که در کنار بسیاری از ادارات دولتی؛ در مذاکرات صلح نیز برای خبرنگاران اطلاعات داده نشده است. مجیب خلوتگر رییس دفتر نی می گوید که اگر اطلاعات […]

همزمان با روز جهانی “دسترسی به اطلاعات” نهاد رسانه های آزاد افغانستان یا نی از وضعیت اطلاع رسانی در کشور اعلام نگرانی می کند.

این نهاد می گوید که در کنار بسیاری از ادارات دولتی؛ در مذاکرات صلح نیز برای خبرنگاران اطلاعات داده نشده است.

مجیب خلوتگر رییس دفتر نی می گوید که اگر اطلاعات دقیق به شهروندان از طریق رسانه ها رسانیده نشود، صلح که به میان خواهد آمد، صلح کاذب خواهد بود.

این درحالی است که پس از گذشت ۲ هفته از آغاز رسمی مذاکرات صلح بین الا فغانی؛ بسیاری از موضوعات مرتبط به این نشست ها منتشر نمی شود. 

شماری از خبرنگاران که برای پوشش گشایش این مذاکرات به دوحه رفتند سه روز پس از آن به کابل برگشتانده شدند.

در حال حاضر نبود تصویر شفاف و اطلاعات کافی از این مذاکرات در میان شهروندان سبب شده تا شهروندان کشور آینده شان را در هاله ای از ابهام ببینید.

غلام حضرت، یکتن ازشهروندان ولایت هرات می گوید که تا اکنون به گونه درست از گفتگوهای صلح آگاهی ندارد و توقع دارد تا از طریق رسانه ها به گونه واضح پیرامون این مذاکرات اطلاعات حاصل کند.

در همین حال حسینه، یکی دیگر از شهروندان هرات می گوید که دو موضوع  مهم در مذاکرات هنوز برایش مبهم است و هنوز دولت افغانستان درباره موضوعات مهمی که طلبان بیان کردند با رسانه ها صحبت نکرده است.

امروز روز جهانی دسترسی به اطلاعات است؛ این روز برای ارایه اطلاعات دقیق و به موقع به رسانه و شهروندان نامگذاری شده است.

اما در کنار عدم دسترسی به اطلاعات مذاکرات صلح از سالهای سال تا اکنون خبرنگاران در افغانستان با مشکل دسترسی به اطلاعات در ادارات نیز مواجه بودند.

آنگونه که خبرنگاران هرات می گویند در بسیاری از اداره های همچون گمرک، سارنوالی، فرماندهی امنیه و حتا اداره های سکتوری به اطلاعات درست و به موقع دسترسی ندارند.

سمیه ولی زاده، خبرنگار تحقیقی در هرات می گوید که آینده آزادی بیان پس از مذاکرات صلح نگران کننده است و سرنوشت کار خانم ها در رسانه ها هنوز مشخص نیست.

او می افزاید که بزرگترین چالش این است که دولت افغانستان درمقابل صحبت های طالبان هیچ واکنشی رسمی نشان نمی دهند و این نگرانی جامعه رسانه ای و زنان را بیشتر ساخته است.

این در حالیست که بر اساس پژوهش جدید نی، وضعیت دسترسی به اطلاعات در افغانستان بد توصیف شده و نهاد های همچون ریاست جمهوری، سارنوالی، اداره های سکتوری و وزارت مالیه از دادن اطلاعات به خبرنگاران سر باز می زنند.   

گزارشگر: فائزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد