همزمان با گرامیداشت از صدمین سالگرد تاسیس معارف نوین هرات، فرهنگسرای “استاد عبدالواحد بهره” گشایش یافت. استاد عبدالواحد بهره، از بنیان گذاران معارف نوین در هرات است. ولی شاه بهره، رئیس این فرهنگسرا می گوید که در گام نخست، برای آموزگاران ۵۰ مکتب در هرات، ۲ هزار برگه ی درمانی رایگان توزیع شده و قرار […]

همزمان با گرامیداشت از صدمین سالگرد تاسیس معارف نوین هرات، فرهنگسرای “استاد عبدالواحد بهره” گشایش یافت.

استاد عبدالواحد بهره، از بنیان گذاران معارف نوین در هرات است.

ولی شاه بهره، رئیس این فرهنگسرا می گوید که در گام نخست، برای آموزگاران ۵۰ مکتب در هرات، ۲ هزار برگه ی درمانی رایگان توزیع شده و قرار است روند بیمه و درمان معلمان ادامه یابد.

او گفت:” توزیع دو هزار سند نسخه رایگان جامعه محترم طبی هرات برای آموزگاران معارف هرات آغاز کاری خواهد بود برای اینکه سر انجام بتوانیم در میان‌مدت کارت های بیمه برای آموزگاران از طریق فرهنگ سرای استاد عبدالواحد بهره توزیع کنیم و در نهایت تصمیم داریم که بتوانیم ما تداوی و حتی معاینات مجموع آموزگاران هرات را به صورت رایگان در معارف انجام دهیم”.

ارزش مالی دوهزار برگه درمانی رایگان برای آموزگاران ۵۰ مکتب هرات دستکم ۴۰۰ هزار افغانی است.

آموزگاران این اقدام فرهنگ سرای استاد بهره را کمک بزرگی جهت رفع نگرانی های درمانی خود میدانند و از اداره معارف، خواهان توسعه ی خدمات درمانی و رفاهی هستند.

فرهنگسرای استاد عبدالواحد بهره، به منظور تولید فکر نوین، احیا و پاسداری از ارزش های فرهنگی، دینی، آموزشی و تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده است.

ذکریا رحیمی، رئیس معارف هرات با استقبال از این برنامه می گوید که برنامه های وسیعی جهت کمک و همیاری آموزگاران مکاتب، روی دست دارند.

او گفت:” با صحبت های که با استاد بهره داشتیم و ایشان این زحمت متقبل شدند که از این طریق به آموزگاران ما کمک کنند و برنامه های وسیع تری دیگری هم به منظور حمایت از آموزگاران خود روی دست داریم”.

در همین حال مسئولان اداره محلی هرات می گویند که توزیع برگه های رایگان درمانی میتواند که قسمتی از مشکلات اقتصادی خانواده های آموزگاران را برطرف سازد و آنان هم در تلاش برنامه های حمایتی برای این قشر از جامعه هستند.

مونسه حسن زاده، معاون والی هرات از مسئولان فرهنگسرای استاد بهره می خواهد که این برنامه را به سطح ولسوالی ها نیز گسترده سازند.

او گفت:” یک قدم بسیار نیکی بر داشتند و امروز وعده ای هم از آقای بهره گرفتیم که به کل هرات و حتی ولسوالی ها هم چنین خدماتی ارایه کنند و تلاش خواهد شد که در قسمت تداوی و معاینات رایگان هم آموزگاران حمایت شوند”.

علامه سلجوقی و استاد عبدالواحد بهره، بنیانگذاران معارف نوین هرات در عصر امانی ها هستند.

مرحوم استاد عبدالواحد بهره یکی از چهره های فرهنگی و تاثیر گذار معارف افغانستان به شمار می رود که در نویسندگی قلم توانایی داشته و چهارده اثر نوشتاری شعر و نثر از او به جا مانده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد