مسئولان دادستانی کل از فعال شدن محاکم ابتدایی در ۶۳ ولسوالی در کشور خبر می دهند. شماری از مردم و فعالان مدنی در ولایت هرات از عدم دسترسی باشندگان ولسوالی های نا امن به عدالت و نهادهای عدلی و قضایی نگران هستند. آنان می گویند که در اکثر ولسوالی های نا امن مانند فارسی، گلران، […]

مسئولان دادستانی کل از فعال شدن محاکم ابتدایی در ۶۳ ولسوالی در کشور خبر می دهند.

شماری از مردم و فعالان مدنی در ولایت هرات از عدم دسترسی باشندگان ولسوالی های نا امن به عدالت و نهادهای عدلی و قضایی نگران هستند.

آنان می گویند که در اکثر ولسوالی های نا امن مانند فارسی، گلران، شیندند و زاول  شهروندان به محاکم دسترسی ندارند و یا از ترس طالبان اختلافات شان را به شکل محلی نزد این گروه حل و فصل می کنند.

مرضیه آزاد، فعال مدنی می گوید که بسیاری از خشونت های که در پی محاکم طالبان بر زنان شده است؛ نتیجه همین مسئله است.

نبود امنیت، سواد کم ، نبود محاکم و انتظار طولانی برای مراجعه به محاکم درون شهری و حضور طالبان در برخی ولسوالی ها سبب شده تا دسترسی مردم به سیستم عدلی و قضایی کمتر باشد.

بر اساس قوانین باید یک دادگاه ابتدایی در هر ولسوالی و دادگاه استیناف در هر ولایت جهت ارائه خدمات عدلی برای شهروندان فعالیت کند.

دادستانی کل می گوید که در ۶۳ ولسوالی در ولایات افغانستان دادگاه های ابتدایی را فعال و سارنوالان را اعزام کرده اند.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل کشور می گوید که برای این تعداد ولسوالی، سارنوالان را با امتیاز های ویژه اعزام کردند تا مشکلات شهروندان را حل کنند.

او می افزاید که در تلاش اند تا در دیگر ولسوالی های نا امن محاکم ابتدایی را  با تمام امکانات کاری فعال کنند

با این حال اعضای شورای ولایتی میگویند تهدیدات امنیت بلند در ولسوالی ها سبب شده تا فعالیت طالبان بیشتر بین باشندگان ولسوالی ها گسترش یابد.

غلام حبیب هاشمی، عضو شورای ولایتی می گوید که ناامنی و بررسی به موقع طالبان به قضایا، سبب شده تا شمار مراجعه کنندگان به این گروه بیشتر شود.

در همین حال اداره محلی هرات می گوید که تشکیلات امنیتی و به خصوص پلیس باید امنیت تشکیلات دادگاه ابتدایی را بگیرد تا باشندگان ولسوالی ها بتوانند به محاکم رسمی مراجعه کنند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید که  تاکید دارند که امنیت تمام سارنوالان و محاکم ابتدایی تامین شود.

وجود تهدیدات بالا و عدم بقای محاکم و سارنوالان در ولسوالی ها چالشی است که در بسیاری از ولایات وجود دارد.

این موضوع سبب شده تا بسیاری موضوعات مربوط به زنان که از سوی طالبان حل و فصل می شود؛ واکنش بسیاری از شهروندان را برانگیزد.

گزارشگر: فائزه ابراهیمی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد