سرپرست وزارت صحت عامه در سفرش به هرات از موج دوم ویروس کرونا در فصل سرما هشدار می دهد. محمد جواد عثمانی، می گوید که شدت شیوع ویروس کرونا در فصل سرما نسبت به فصل های گذشته افزایش خواهد داشت. او می گوید که سه عامل سرد شدن هوا، مریضی های موسمی و آلودگی هوا […]

سرپرست وزارت صحت عامه در سفرش به هرات از موج دوم ویروس کرونا در فصل سرما هشدار می دهد.

محمد جواد عثمانی، می گوید که شدت شیوع ویروس کرونا در فصل سرما نسبت به فصل های گذشته افزایش خواهد داشت.

او می گوید که سه عامل سرد شدن هوا، مریضی های موسمی و آلودگی هوا باعث خواهد شد که شمار مبتلایان به این ویروس در ماه های پیش رو افزایش پیدا کند.

او گفت:” نظر به پیشبینی های که صورت گرفته با سه عامل خطر مواجه هستیم در سطح دنیا که سرد شدن هوا، آلودگی ها و ریزیش های موسمی است که با در نظر داشت این و به محاسبات احصایوی که در برخی از کشور ها صورت گرفته نشان می دهد که شدت مرض کرونا نسبت به فصل گرما بیشتر می شود”.

با آغاز روز های سخت و انتشار ویروس کرونا در کشور و به خصوص هرات نگرانی ها از نبود امکانات و تجهیزات برای مبارزه با این ویروس بود.

داکتران شفاخانه کووید-۱۹ در هرات می گویند در صورتیکه امکانات و وسایل طبی از جمله ایجاد لابراتوار، فراهم سازی آکسیجن و دستگاه های برای مبارزه با این ویروس از سوی وزارت صحت عامه ترتیب داده شود آنان آمادگی کامل برای درمان بیماران احتمالی دارند.

براساس معلومات مسئولان شفاخانه کووید-۱۹ در هرات، در حال حاضر بیش از ۷۰ تن در این شفاخانه بستری هستند.

داکتر عبدالمنان آزاد منش، مسئول این مرکز درمانی می گوید که تمام آمادگی ها برای مقابله با موج دوم ویروس کرونا در فصل سرما و زمان انتشار بیماری های ریزشی گرفته شده و دستکم ۱۰۰ کارمند این بخش آموزش های لازم را کسب کرده اند.

اوگفت:” ما در پلان آینده خود مثلآ آکسیجن و برخی وسایل دیگری که هست آنها هم خواستیم که به وقت و زمان صورت میگیرد و فعلآ در عرضه خدمات خود به هیچ سکتگی مواجه نیستیم و تمام آمادگی ها گرفتیم و در حدود ۱۰۰ نفر کارمندان مسلکی که هست اینها آموزش های لازم را دیده اند و یک تجربه کاری شش ماه را هم دیده اند و آماده پذیرش هستند”.

مسئولان وزارت صحت عامه می گویند که ۵۱۰  ونتیلاتور، ایجاد بخش های کووید-۱۹ در تمام شفاخانه های نسایی ولادی ولایات، قرار داد ۱۵ لابراتوار با سازمان صحی جهان و بیش از یک هزار دستگاه تولید آکسیجن از مواردی است که برخی از آنها در ولایات توزیع و ایجاد شده و برخی هم در حال اجرا است.

محمد جواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت می گوید که امکان قرنطین و مسدود سازی اماکن از جمله، دانشگاه ها، مکاتب و ادارات دولتی وجود ندارد و نیاز است که مردم نکات صحی را مراعات کنند.

اوگفت:” موردی که نه تنها حال بلکه در آینده هم برای ما مهم است ایجاد فابریکه تولید آکسیجن است. ۱۰ فابریکه در مرحله تدارک قرار دارد که سه به کابل و ۷ فابریکه به دیگر ولایات کشور است و در کنار این ایجاد فابریکه های کوچک تولید اکسیجن که حداقل دستکم ۵۰ بستر را بتواند که به شکل دوامدار آکسیجن توزیع کند برای تمام ولایات حکم دادم که یا از بودجه ولایتی و یا از بودجه از کابل و از وزارت صحت عامه میدیم و این دستگاه ها در کمتر مدت آماده می شود و به خدمت مردم قرار داده می شود، تشویش جدی در قسمت دارو، تجهیزات و آکسیجن اگر به موج دوم مواجه شویم وجود ندارد”.

در حال حاضر ۱۷ مرکز کووید-۱۹ در مرکز و ۳۴۰۰ مرکز هم در ولایات از بودجه بانک جهانی و با همکاری نهاد های کمک کننده ایجاد شده است.   از آغاز اپیدمی کرونا تاکنون ۳۸ هزار و ۹۱۹ تن در افغانستان به کرونا مبتلا شده اند که از این میان ۱۴۳۷ تن جان خود را از دست داده اند و ۳۲ هزار و ۵۷۶ تن دیگر بهبود یافته اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد