قرار است پس از ۶ ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، روز شنبه (اول سنبله) مکاتب در سراسر کشور به گونه حضوری باز شود. ریاست معارف هرات می گوید که برای تمام مکاتب توصیه شده تا رهنمود ها و پروتکل های سازمان جهانی بهداشت را به گونه ی جدی رعایت کنند. بر اساس فیصله کابینه […]

قرار است پس از ۶ ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، روز شنبه (اول سنبله) مکاتب در سراسر کشور به گونه حضوری باز شود.

ریاست معارف هرات می گوید که برای تمام مکاتب توصیه شده تا رهنمود ها و پروتکل های سازمان جهانی بهداشت را به گونه ی جدی رعایت کنند.

بر اساس فیصله کابینه کشور قرار است صنوف لیسه در مکاتب دولتی و صنوف اول تا دوازده در مکاتب خصوصی فعال شوند.

هرچند ویروس کرونا بر تمام بخش های آموزشی آسیب رسانده اما مکاتب خصوصی با چالش های اقتصادی نیز روبرو شدند. اتحادیه مکاتب خصوصی در هرات می گوید از شمار دانش آموزان در هر صنف، به دلیل رعایت فاصله اجتماعی کاسته شده و برعکس تعداد صنوف نیز افزایش یافته است.

سید کریم حبیبی، رییس اتحادیه مکاتب خصوصی می گوید که قرار است از مکاتب خصوصی به دلیل حضور تمامی صنوف، نظارت بیشری صورت گیرد.

 آقای حبیبی می گوید که ۲۰۳ مکتب خصوصی درهرات فعالیت می کنند  که بیش از ۱۱۵ هزار دانش آموز در این مکاتب درس می خوانند.

این درحالی است که براساس رهنمود های معارف و صحت عامه باید در هر صنف تنها ۱۰ – ۱۵ دانش آموز حضور داشته باشند.

ریاست معارف هرات می گوید که حتی در مکاتب دولتی نیز تعداد دانش آموزان در هر صنف کاهش خواهد یافت.

ذکریا رحیمی، رئیس معارف هرات می گوید علاوه بر توصیه های بهداشتی، نکاتی چون پوشیدن ماسک، شستن دست ها نیز باید مراعات شود.

او می گوید برنامه درسی سال روان نیز به شکل دو سمستر از سنبله آغاز و تا ماه قوس و در بخش دوم از ماه حوت تا ۱۵ جوزا ادامه یابد.

پیش از این معارف کشور اعلام کرده بود که تدریس را به گونه فشرده آغاز می کند و با ختم تا ماه قوس سال تعلیمی ۹۹ را پایان می بخشند، اما به دلیل این که در جریان شش ماه گذشته شمار زیادی از دانش آموزان حتی صنف های آنلاین و رسانه را تعقیب نکردند، این تصمیم عملی نشده است.

والدین در هرات می گویند که هر چند از بازگشایی مکاتب خرسند هستند اما نگرانی شان همچنان پا برجاست.

عدم دسترسی به صابون در برخی مکاتب، رعایت نشدن فاصله اجتماعی و از همه مهمتر هزینه خرید ماسک برای فرزندان شان مسائلی است که آنان را نگران ساخته است.

فریبا یک تن از شهروندان هرات می گوید که برخی از مکاتب صابون و سرویس بهداشتی ندارند و ممکن دانش آموزان به مشکل روبرو شوند.  به باور وی باید دولت نظارت جدی تر را بر روند تدریس حضوری آغاز کند.

درهمین حال نصیر احمد یک تن از والدین دانش آموزان می گوید باورمند نیست که دولت بتواند به تمام بخش های کشور در مکاتب نظارت داشته باشد.

همزمان ریاست صحت عامه هرات همواره بر بازگشایی مکاتب توام با رعایت توصیه ها و رهنمود های بهداشتی تاکید کرده است.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت هرات می گوید که هیئتی برای بررسی نکات قابل ذکر در تمامی مکاتب تعیین شده است تا با همکاری بخش صحت معارف، بر روند تدریس حضوری نظارت کند.

آقای شیرزی می گوید که یک چک لیست بهداشتی برای تمام مکاتب داده شده است تا مطابق به آن به تدریس حضوری بپردازند و از ویروس کرونا نیز مصئون بمانند.

شیوع کرونا در جهان، سبب شد تا سیستم آموزشی، صحی، تجارت و اقتصاد تمام کشورها به نحوی با مشکل روبرو شود. با این حال تنها تعداد اندکی از کشورها به بازگشایی مکاتب مبادرت کرده اند.

البته برخی از کشورها مانند کره جنوبی نیز پس از بازگشایی مکاتب، دوباره مجبور به بستن آن شدند.

دولت افغانستان پس از ماه ها بحث بر سر بازگشایی سیستم تعلیمی کشور حالا با اعمال محدودیت بخش های تعلیمی را به گونه حضوری آغاز می کند. این درحالی است که سرنوشت دانش آموزان صنوف اول تا دهم مکاتب دولتی تاکنون مشخص نیست.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد