در آستانه روز جهانی جوانان، جوانان هرات از نبود فرصت های شغلی، تحصیلی و راه نیافتن در برنامه های ملی نگران اند. افغانستان از جمله کشور های جوان در منطقه است اما شمار زیادی از جوانان با فرصت های اندکی مواجه هستند. شراره و دوستانش که برای مطالعه گردهم آمدند، نگرانی هایشان را درمورد؛ بیکاری، […]

در آستانه روز جهانی جوانان، جوانان هرات از نبود فرصت های شغلی، تحصیلی و راه نیافتن در برنامه های ملی نگران اند.

افغانستان از جمله کشور های جوان در منطقه است اما شمار زیادی از جوانان با فرصت های اندکی مواجه هستند.

شراره و دوستانش که برای مطالعه گردهم آمدند، نگرانی هایشان را درمورد؛ بیکاری، عدم فراهم شدن فرصت های متوازن برای پیشرفت و ترقی شان و از همه مهمتر آینده شان در گفتگو های صلح با طالبان بیان می کنند.

او می گوید که فرصت کاری کمتری برای تعدادی جوانان فراهم شده است و شماری از جوانان نیز با معاش و درآمد اندک  کار می کنند. از سوی هم او روند گفتگوی های صلح و روشن نبودن سرنوشت این گفتگو را از نگرانی دیگر جوانان میخواند.

در میان این همه دغدغه، شماری از جوانان به همکاری نهاد جامعه مدنی؛ نمایشگاه دو روزه ای را برای ایجاد فرصت فروش محصولات تولیدی و هنری و زراعتی برگزار کردند.

موریس رحمانی، از برگزار کنندگان می گوید که در این نمایشگاه ۱۸ غرفه از محصولات و تولیدات مختلف، به دید عموم گذاشته شده است.

در این غرفه ها محصولات زراعتی، تولیدی لباس های محلی، صنایع دست ساز بنیاد پیر هرات، تیم رباتیک و آثار هنری و مینیاتوری به نمایش گذاشته شده است.

در کنار دیگر چالش های فرا راه جوانان که در بخش تجارت های کوچک فعالیت دارند، ویروس کرونا نیز بر کار و بار آنان تاثیر منفی گذاشته است.

اما این نمایشگاه فرصت خوبی برای رونق فروشات، محصولات، آثار هنری، لباس های سنتی و مواد غذایی است.

غنچه گل، یکی از بانوان در این نمایشگاه میگوید که در سال روان مقدار بیشتری عسل نسبت به سال گذشته برداشت کرده است. او خرسند است که پس از دوران قرنطینه، توانسته عسل را به بازار فروش عرضه کند.

هرچند در سالهای پسین تا حدودی فرصت درس و تحصیل برای جوانان فراهم شده است اما کمتر از سوی دولت و نهادها اجتماعی به توانمند سازی جوانان از لحاظ مالی توجه شده است.

حمیدالله خادم، رییس صنایع و معادن هرات می گوید که برنامه های زیادی برای ایجاد کار برای جوانان درسکتور خصوصی دارد.

افغانستان از روز جهانی جوانان در حالی گرامی داشت می کند که حضور جوانان و در تصمیم های بزرگ ملی و سیاسی حضور جوانان کمرنگ است. هرچند اشرف غنی رئیس جمهور کشور هر بار در سخنرانی هایش از حمایت جوانان و جوانان سازی ادارات دولتی سخن می زند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد