تب خون دهنده یا “تب کنگو” که ناقل آن نوعی کنه است، از حیوان به انسان سرایت میکند و انتقال آن از انسان به انسان نیز وجود دارد. ناقل این بیماری خودش را به پوست حیوانات می چسباند و هر نوع تماس با گوشت، پوست و خون حیوانات آلوده میتواند، امکان ابتلا را افزایش دهد. […]

تب خون دهنده یا “تب کنگو” که ناقل آن نوعی کنه است، از حیوان به انسان سرایت میکند و انتقال آن از انسان به انسان نیز وجود دارد.

ناقل این بیماری خودش را به پوست حیوانات می چسباند و هر نوع تماس با گوشت، پوست و خون حیوانات آلوده میتواند، امکان ابتلا را افزایش دهد.

محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه حوزوی هرات می گوید که از آغاز سال تاکنون ۱۶ تن به تب خون دهنده  مبتلا شده اند که ۲ تن آنان در حال حاضر بستری هستند.

به گفته او هرساله پس از عید قربان شمار مبتلایان به تب خون دهنده بیشتر می شود.

هرسال در آستانه عید قربان، مالداران مواشی را برای فروش به شهر می آوردند، اما هیچ یک از این مواشی بررسی نمی شود که در وجودش کنه وجود دارد یا نه.

در همین حال شماری زیادی از شهروندان که برای خرید مواشی مراجعه می کنند، از دولت میخواهند که در مکان بود باش این حیوانات سم پاشی صورت بگیرد.

احمدالله می گوید هرگاه به محل فروش حیوانات می آید، بیشتر محتاط است. او ازدولت میخواهد تا مواشی را سم پاشی کند و حتd بررسی کند که کنگو آلوده نباشد.

صحت عامه هرات هر سال رهنمود های صحی را در آستانه عید قربان، از طریق رسانه ها و اعلامیه نشر می کند تا شهروندان در حین ذبح مواشی نکات ایمنی را رعایت کنند.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت هرات می گوید که شهروندان باید نکات صحی را مراعات کنند تا مجبور نشوند به شفاخانه ها مراجعه کنند.

سال گذشته درهرات ۲۰۰ مبتلا به تب کنگو شناسایی شدند که ۱۸ تن آنان جان دادند.

پزشکان می گویند که کشندگی تب کنگو ۴۰ درصد است.

جداسازی مکان نگهداری دام، پوشیدن دستکش در هنگام ذبح، دفن مواد اضافی و خون حیوان و سم پاشی از مواردی است که به گفته ی معید الحق فخری، متخصص امراض عفونی، می تواند جلو گسترش این بیماری را بگیرد.

علایم تب کنگو، احساس درد شدید در بدن، درد مفصل ها، تب و نهایتاً خونریزی از گوش، چشم، بینی و مقعد است. زنان مبتلا به این بیماری دچار خونریزی شدید زنانه می شوند که کشنده تر است.   این بیماری اگر به موقع تشخیص نشود، ظرف سه روز بیمار را دچار خونریزی می کند و سرانجام منجر به مرگ وی خواهد شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد