شیوع کرونا سبب شده تا این روزها بازار تابوت فروشی ها در هرات داغ تر از گذشته باشد. تابوت سازان کوچه خراطی، به شدت مصروف ساخت تابوت برای قربانیان ویروس کرونا هستند. محمد حسین، از نجاران و تابوت سازان می گوید همزمان با شیوع کرونا، در ماه دست کم ۳۰۰ تابوت می سازد. او گفت:” […]

شیوع کرونا سبب شده تا این روزها بازار تابوت فروشی ها در هرات داغ تر از گذشته باشد.

تابوت سازان کوچه خراطی، به شدت مصروف ساخت تابوت برای قربانیان ویروس کرونا هستند.

محمد حسین، از نجاران و تابوت سازان می گوید همزمان با شیوع کرونا، در ماه دست کم ۳۰۰ تابوت می سازد.

او گفت:” فروشات زیاد شده و در گذشته به یک شکل مجلل تابوت ها ساخته می شد و حالا اما میتوانیم که میده چوب ها را هم استفاده کنیم و بخاطر اینکه قیمت مناسب بیفتد چرا که مردم فقیر و بیچاره اند.”

محمد حسین می گوید که به دلیل شیوع روز افزون کرونا و مرگ و میر، میزان تولیدات شان اصلا با گذشته قابل مقایسه نیست.

او می گوید که قبل از شیوع کرونا هر ماه بیشتر از ۲ تابوت فروش نداشته اما حالا در یک روز نزدیک به ۱۰ تابوت تولید دارد.

او گفت:” ویروس کرونا امروز برای برادر من است که فوت کرده و فردا برای من است، من هم خانواده دارم و زن فرزند دارم و از خداوند ج خواهش دارم و میخواهم که بازار تابوت سازی را از رونق بیاندازد و همه ما یک روزی می میریم ولی این قسم ناجوانمردانه و اینکه نه پدر فرزندان را ببیند و نه هم فرزند پدر را ببیند و او را در تابوت می اندازند و ببرند.”

عمل نکردن به نکات بهداشتی، گشت و گذار در مکان های شلوغ، بی باوری به کرونا و برگزاری مراسم عروسی آنهم در روزهایی که همه به ماندن در خانه توصیه میشدند، سبب شده تا آمار قربانیان کرونا در هرات افزایش یابد.

بر اساس آمار رسمی تاکنون در هرات ۷۶ تن به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته اند اما آمار غیر رسمی گواه چیز دیگریست.

تا جایی که محمد حسین می گوید از ۶۶ سال عمر خود، ۴۵ سال را در این کارگاه به ساخت تابوت و سفارشات نجاری سپری کرده اما تاکنون فروش ۳۰۰ تابوت را در یک ماه به یاد ندارد.

او گفت:” تابوت کم کیفیت که ساخته می شود تا یک هزار افغانی است و تا دو هزار افغانی هم تابوت های هست که قیمت دارد و اصلآ من به یاد نمی آورم که همین قدر تابوت به فروش رفته باشد”.

در کوچه خراطی، این تنها محمد حسین نیست که بازار تولیدات تابوت او داغ شده بلکه شماری دیگری هم روزانه تولیدات و فروش تابوت را پیشه کرده اند.

با همه اینها محمد حسین می گوید که راضی به این بازار گرم نیست و او سخت دلسوزی میکند برای افرادی که از اثر کرونا جان خود را از دست می دهند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد