با گذشت نزدیک به ۱۰۰ روز از ثبت نخستین واقعه کرونا در هرات، باز هم کمبود امکانات و مشکلات در مبارزه با این ویروس همچنان به قوت خود باقیست. به تازگی مدیریت حساس‌ترین شفاخانه کووید-۱۹ در هرات؛ یعنی شفاخانه شیدایی به ادا ADAیک موسسه غیر دولتی فعال در بخش صحی سپرده شده است. شورای ولایتی […]

با گذشت نزدیک به ۱۰۰ روز از ثبت نخستین واقعه کرونا در هرات، باز هم کمبود امکانات و مشکلات در مبارزه با این ویروس همچنان به قوت خود باقیست.

به تازگی مدیریت حساس‌ترین شفاخانه کووید-۱۹ در هرات؛ یعنی شفاخانه شیدایی به ادا ADAیک موسسه غیر دولتی فعال در بخش صحی سپرده شده است.

شورای ولایتی هرات سپرده شدن شفاخانه‌های کووید-۱۹ به موسسات را عجیب می‌داند و تأکید دارد که این موسسات هیچ تجربه‌یی در مدیریت شفاخانه‌ها و درمان بیماران کووید-۱۹ ندارند.

نور احمد حیدری، مسوول بخش صحی شورای ولایتی هرات به رادیو معراج گفت:”از چندی بدینسو مدیریت شفاخانه شیدایی، بین موسسات یونیسف، بانک انکشافی، موسسه ادا و صحت عامه هرات تقسیم شده است.”

او می‌افزاید که این کار نه تنها بر مدیریت بهتر این مرکز درمانی کمک نکرده، بلکه آشفتگی و سکتگی بیشتری را در عرضه خدمات صحی به وجود آورده است.

نزدیک به ۲۰ روز می‌شود که مدیریت شفاخانه شیدایی بین موسسات غیر دولتی و صحت عامه هرات تقسیم شده است.

آقای حیدری تأکید دارد که این موسسات تنها تجربه خدمات صحی ابتدایی را دارند و در بخش مبارزه با کرونا و مدیریت شفاخانه ها هیچ تجربه‌یی ندارند.

به تازگی “ریاست مبارزه با کرونا” برای هماهنگی بیشتر و مدیریت بهتر مبارزه با این ویروس در هرات ایجاد شده است.

زمری حصین، رییس این نهاد هم وجود مشکلات در مبارزه با کرونا را می‌پذیرد و می‌گوید به خاطر روند طولانی تدارکات، مجبور شده‌اند شفاخانه شیدایی را به موسسات غیر دولتی واگذار کنند.

“۴۰۰ میلیون افغانی برای هرات اختصاص داده شده است. طرزالعمل‌هایی هم وجود دارد. روند تدارکاتی بسیار طولانی است. برای گرفتن یک ماسک به داکتران باید ۱۰ روز منتظر بمانیم.”

کمبود امکانات، ضعف مدیریت و بی‌توجهی به وضعیت پرسونل صحی و پرداخت نشدن معاش آنان عمده‌ترین چالش‌های مبارزه با کرونا در هرات به شمار می‌آیند.

بر اساس آمارها نزدیک به ۴۰ درصد از پرسونل صحی هرات به دلیل نداشتن امکانات بهداشتی به کرونا گرفتار شده‌اند.

گرفتار شدن کادر درمانی به کرونا، سپرده شدن شفاخانه‌های کووید-۱۹ به موسسات، در کنار مشکلات دیگر باعث شده تا آشفتگی بیشتر در مبارزه با کرونا در هرات به وجود بیاید.

خواستیم در این باره با مسوولان صحت عامه هرات نیز صحبت کنیم، اما آنان به تماس ما پاسخ ندادند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد