پتاقی، تفنگچه های پلاستکی و وسایل آتش زا و پرتاب شونده به رغم منع فروش شان از سوی نهادی های مسوول اما هر سال مشتری خودش را دارد. تاجران نیز با توجه به تقاضای بازار، این وسایل ممنوع را وارد می کنند. از سویی هر سال، تعداد زیادی از خانواده ها، از صدای این ترقه […]

پتاقی، تفنگچه های پلاستکی و وسایل آتش زا و پرتاب شونده به رغم منع فروش شان از سوی نهادی های مسوول اما هر سال مشتری خودش را دارد.

تاجران نیز با توجه به تقاضای بازار، این وسایل ممنوع را وارد می کنند.

از سویی هر سال، تعداد زیادی از خانواده ها، از صدای این ترقه ها شکایت دارند که آرامش شان را برهم می زند اما به طور باور نکردنی ای شمار زیادی از کودکان هزینه ی خرید همین وسایل را از والدین شان دریافت می کنند.

با این وجود شهروندان از پلیس می خواهند با فروشندگان و خریدارن این وسایل برخورد جدی کنند.

“این دغدغه ی هر عید مان است در کنار اینکه ما استرس های جنگی را داریم، این استراس ها هم اضافه شد جای فروش این وسایل مشخص است پلیس باید بروند جلو شان را بگیرند و فروشندگانی به قانون عمل نمی کنند آنها را دستگیر کنند و از خانواده ها میخواهیم که به فرزندشان اجازه ندهند که این وسایل خطرناک را خریداری کنند”.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله در صفحه ی فیس بوکش نوشته که وزارت داخله به همه منسوبین پولیس به شکل سراسری هدایت داده تا افرادی‌ را که دست به اخلال نظم و روان عامه می‌زنند، بازداشت و آنان را به حوزه و قرارگاهها انتقال دهند.

او گفته که این وزارت از تمامی خانواده‌ها می خواهد که مانع خرید سلاح‌های پلاستیکی و پتاقی از سوی فرزندان شان شوند.

همزمان عبید الله نورزی، فرمانده ی پلیس هرات به تمام حوزه ها هدایت داده تا با متخلفان مطابق قانون برخورد کنند.

“هدایت جدی ما این بوده به هیج ساحه ای به هیچ حوزه ای پتاقی، تفنگچه ی پلاستیکی و این ها به فروش رسانده نشود، زمانی که دکانی دیده شود که به فروش می رساند دکان پلمب و بعدا به سارنوالی (دادستانی) بسپارند تا مشخص شود که آنها چه تصمیمی می گیرند ما پلمب کردیم اما خوب توجیه آنها این است زمانی که وارد می کردند کدام مشکلی پیش نیامده اما ما اقدام خواهیم کرد”.

محدودیت در فروش وسایل آتش زا و پرتاب شونده در سال های گذشته سبب شد تا گراف بیماران آسیب پذیر با این وسایل به طور چشم گیری کاهش یابد.

طی دو سال اخیر اما بار دیگر این گراف جهش داشته و تا مرز ۵۰ مصدوم پیش رفته است.

جمال عبدالناصر آخند زاده، متخصص چشم می گوید بیشتر بیمارانش در ایام عید، کسانی هستند که با همین وسایل آسیب دیده اند.

او می گوید حتی چندین فرد به دلیل اصابت مستقیم تیرهای پلاستیکی و نیز ترقه بینایی شان را ازدست داده اند.

“بیشتر مریضانی که به شب و روزهای عید به ما مراجعه می کنند یا شفاخانه یا کلنیک های خصوصی می آیند از همین وسایل آسیب دیده اند که متاسفانه تعدادی بینای شان را به طور موقت و تعدادی دایمی از دست داده اند. از خانواده ها می خواهیم که واقعا این مسئله را جدی بگیرند و اگر دکانی است در محل شان که پتاقی و این وسایل ها را می فروشد برخورد کنند با آنها”.

ترقه و دیگر وسایل آتش زا و پرتاب شونده در کنار ایجاد آلودگی صوتی و صدای وحشت ناک، صدماتی نیز به بار می آورد که گاه جبرانش ناممکن است.

برای مهار این موج آسیب پذیر خانواده ها می توانند با خرید وسایل مفید به کودکان شان، از آسیب پذیری فرزندان و دیگران جلوگیری کنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد