همزمان با گرم شدن تنور گفتگوهای صلح در افغانستان، نگرانی زنان از چگونگی مذاکرات و از دست دادن دستاورد های شان افزایش یافته است. به تازگی هشتگی بنام “نه به تکرار تاریخ سیاه” در فضای مجازی به راه افتاده که زنان با نوشتن خاطرات تلخ شان از دوران حکم روایی طالبان، خواهان صلح عادلانه شدند. […]

همزمان با گرم شدن تنور گفتگوهای صلح در افغانستان، نگرانی زنان از چگونگی مذاکرات و از دست دادن دستاورد های شان افزایش یافته است.

به تازگی هشتگی بنام “نه به تکرار تاریخ سیاه” در فضای مجازی به راه افتاده که زنان با نوشتن خاطرات تلخ شان از دوران حکم روایی طالبان، خواهان صلح عادلانه شدند.

این هشتگ با استقبال گسترده ی زنان روبرو شده و قرار است این خاطرات، در قالب کتابی به چاپ برسد.

صفحات مجازی پر شده از نوشته ها و خاطره های تلخ زنان در دوران طالبان؛ خاطراتی از شلاق خوردن مادر در مقابل دختر، تا سنگسار زنان در ملا عام.

مرجان علیپور، از فعالان مدنی می گوید که هنوز تصویر شلاق خوردن مادرش در مقابل چشمانش است؛ تصویری که گویا هرگز فراموشش نخواهد شد.

حکمرانی طالبان، هر چند به ظاهر کوتاه بود، اما برای بسیاری از زنان و مردان، خاطراتی را بجا گذاشت که شاید تا ابد فراموش نکنند.

بازماندن از تحصیل، سلب آزادی و خانه نشینی زنان، از کوچکترین پیامدهای حاکمیت این گروه بود.

الهه ساحل، عکاس خبرنگار نیز سرگذشت متفاوتی از دیگر بانوان نداشته است، او درس را در مکاتب زیر زمینی آموخته است، می گوید که زنان حقوق ابتدایی شان برخوردار نبودند.

تاریخی که از دوره ی طالبان بجا مانده، پر از صحنه ها و خاطراتیست که در آن، خشونت اعضای این گروه علیه زنان به تصویر کشیده شده است.

کافیست با جستجوی “طالبان و زنان” در گوگل، به دهها عکس و فیلم دسترسی پیدا کنید که حاکی از ظلم طالبان بر زنان است.

فرزانه کریمی، از اشتراک کنندگان در این هشتگ، که در دوره ی طالبان مجبور به مهاجرت شده، میگوید پس از بازگشت، خاطرات بدی از سرگذشت زنان شنیده است.  اومی افزاید که زنان که در آن دوران زندگی میکردند، حق انتخاب نداشتند.

حالا زنان با این خاطرات به پیشواز صلح میروند؛ صلحی که ابعاد آن ناپیداست و زنان سهمی در آن ندارند.

دیشب فضای مجازی افغانستان با شعار ”حافظه تاریخی زنان قوی است، فقط صلح عادلانه را میپذیریم” متحول شد و به گفته ی هدا رها، از بانیان این حرکت، زنان هرگز حاضر به بازگشت به آن دوره نیستند.

خانم رها می گوید: این هشتک راه اندازی شده است که تا با روایت تلخ دوران طالبان به همه بیان کند حافظه تاریخی زنان قوی است و آن روز ها فراموش نشده است، هدف اصلی این است تا برای رسیدن به صلح عادلانه تلاش کنیم.

رسیدن به صلح عادلانه، آرزوی همه شهروندان است، اما آنچه سبب شده که واژه صلح با ترس از بازگشت روزهای تاریک توام باشد، تکیه بر خاطرات تلخ، روشن نبودن دورنمای صلح و نیامدن تغییر در نگرش طالبان نسبت به زنان است.

با این اوصاف قرار است خاطرات زنان در دوره طالبان گردآوری و به عنوان قسمتی از تاریخ زنان در دوران طالبان، به چاپ برسد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد