توقع می‌رفت در ختم ماه مبارک رمضان، مردم همراه با عید فطر، جشن سلامتی شان را نیز برگزار کنند. اما گراف بلندو بالای آمار مبتلایان به کرونا، خبر از آن می دهد که هنوز زمان این جشن نرسیده است. از سویی فرا رسیدن عید و ذوق و شوق افراد بخصوص در اطراف شهرها اما زنگ […]

توقع می‌رفت در ختم ماه مبارک رمضان، مردم همراه با عید فطر، جشن سلامتی شان را نیز برگزار کنند.

اما گراف بلندو بالای آمار مبتلایان به کرونا، خبر از آن می دهد که هنوز زمان این جشن نرسیده است.

از سویی فرا رسیدن عید و ذوق و شوق افراد بخصوص در اطراف شهرها اما زنگ خطر افزایش آمار را به صدا درآورده است.

امروز شبکه ی رضاکاران آمریت امور جوانان اداره ی اطلاعات و فرهنگ، با راه اندازی کمپاینی از مردم خواستند در ایام عید در خانه بمانند و از گردش ویروس در اجتماع جلوگیری کنند.

” ما در این برنامه ی می خواهیم به مردم بگوییم که امسال عید را به گونه متفاوت تری تجلیل کنند تا مبادا تجلیل ما سبب این شود که عزیزان و اقارب خود را به ویروس کرونا آلوده بسازیم. پس در خانه می مانیم و سلامتی را به عزیزان مان هدیه می دهیم. شما می دانید که آجیل و میوه خشک را نه می شود ضد عفونی کرد و نه شست و نه کار دیگر؛ بنا خوب است که میوه ی خشک را نخریم تا سلامت مان به خطر نیفتد”.

در فضای مجازی نیز فعالان مدنی کمپاینی تحت نام “یک شهروند، یک رسانه” را راه اندازی کردند و از مردم خواستند تا هزینه ی سفره های رنگی عیدی شان را به خانواده های نیازمند کمک کنند.

سید اشرف سادات، فعال مدنی می گوید: “ما سعی کردیم این کمپاین را در بسیاری از ولایت ها راه اندازی کنیم تا مسئله ی عید به نحوی منتفی شود و مردم هم پول سفره های عید خود را که خیلی هم گزاف است به نیازمندان بدهند که بخاطر کرونا خیلی متضرر شدند و آسیب دیدند”.

اداره ی صحت عامه هرات نیز با پخش اطلاعیه ای گفته که نماز عید باید در فضای باز آن هم بدون روبوسی، بغل کشی و رعایت فاصله ی یک و نیم متر برگزار شود و افراد بالای ۶۵ سال از اشتراک در این نماز خود داری کنند.

در این اطلاعیه آمده که گذاشتن شیرینی و میوه خشک در سفره ی عید بسیار خطرناک بوده زیرا با دست زدن افراد به آن و یا عطسه وسرفه کردن اشخاص و نشستن ویروس بر آن، به شدت آلوده شده و به مجردی که شخص دیگر از آن مصرف کند به ویروس مبتلا خواهد شد.

دکترمیرویس صالحی، می گوید هنوز خطر رفع نشده؛ او از خانواده ها خواست تلاش کنند تا دید و بازدید های شان را از طریق تماس تلفنی انجام دهند.

او تاکید می کند : “برای سلامتی خود و عزیزان مان بیایید که در روزهای عید از خانه بیرون نشویم و در کنار توصیه های دیگر طبی، آجیل باب نخریم تا ویروس را هرچه بیشتر همه گیر نسازیم، شما می دانید زمانی که آجیل باب سفره ی عید آلوده شد، هم خانواده ی میزبان را آلوده می سازد و هم اینکه هر مهمانی که بیاید و از آن بر دارد ویروس به آنها منتقل خواهد شد”.

شاید بزرگترین درس عید فطر آن هم بعد یک ماه متواتر روزه گرفتن این باشد که خوبتر از حال نیازمندان آگاه شویم و با توجه به شرایط موجود بهتر از گذشته آنها را کمک کنیم.

عبدالسلام عابد خطیب مسجد حاجی عبدالرحمن می گوید: “چه زیبا است که ما به عنوان یک مسلمان تمام توصیه های داکتران را انجام دهیم؛ تمام موارد حفظ الصحه را رعایت کنیم و از تجمعات دوری کنیم”.

بر اساس آمار اداره  صحت عامه طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در هرات شناسایی شده که به این ترتیب مجموع آمار به ۱۲۴۸ بیمار افزایش یافته است.این در حالی است که هر بی دقتی و نا دیده گرفتن فاصله ی اجتماعی و نکات بهداشتی می تواند این آمار را چندین برابر سازد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد