در پی حمله ی دیروز گروه داعش به شفاخانه ی پزشکان بدون مرز در دشت برچی کابل، ۲۴ نفر به شمول زنان و نوزادان کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند. در میان موجی از این خبرهای ناگوار، فیروزه عمر، مادری که به کمک نوزادان بازمانده شتافت و به آنان شیر داد، با استقبال شهروندان […]

در پی حمله ی دیروز گروه داعش به شفاخانه ی پزشکان بدون مرز در دشت برچی کابل، ۲۴ نفر به شمول زنان و نوزادان کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

در میان موجی از این خبرهای ناگوار، فیروزه عمر، مادری که به کمک نوزادان بازمانده شتافت و به آنان شیر داد، با استقبال شهروندان در فضای مجازی روبرو شد.

فیروزه عمر میگوید لحظاتی پس از توقف حمله ی مهاجمان، به مرکز نگهداری از نوزادان رفته و به آنان شیر داده است.

او که خودش کودک ۴ ماهه دارد، می گوید حس مادرانه اش او را به آنجا کشانده است.

“زمانی که من کودک خود را شیر می دادم در جریان یک روز بعد چند بار شیر خوردن بازم شیر می خواست در آنزمان به این فکر کردم که نوزادانی که امروز مادر خود را از دست دادن و هیچ شیری نخوردن در چه حالی اند؛ این شد که تصمیم گرفتم برم و به این کودکان شیر بدم. از تمام مخالفان می خواهم لطفا بس کنید و دیگر کودکی را بی پدر و مادر نسازید”.

خانم فیروزه با انتشار عکسی در صفحه ی فیسبوکش نوشت: به جنایتکاران بگویید که اگر تو مادر هزاره را می کشی، مادر تاجیک، پشتون و ازبیک برایش شیر خواهد داد.

او در این پستش از دیگر مادران خواست درصورتی که شیر دارند به کمک نوزادان بشتابند.

این اقدام او واکنش های زیادی در فضای مجازی بر انگیخت و شمار زیادی از کاربران با پخش عکس های او حین شیر دادن نوزاد، از کارش تقدیر کردند.

شماری بر این باورند که اقدام فیروزه عمر، نشان داد که افغان ها در سخت ترین شرایط کنار هم هستند و هیچ حادثه ای نمی تواند بین آنها فاصله اندازد.

“این گروه ها تلاش دارند تا با انجام این گونه حمله ها قدرت بیشتری بدست بیاورند و در گفتگوی صلح دست بازتری داشته باشند، جنایات دیروز واقعا یک فاجعه بود اما در بین همه ی اینها عملکرد خانم عمر واقعا ستودنی بود و این خانم با این اقدامش نشان داد که هیچ کس ما را از هم جدا کرده نمی تواند و ما همیشه حتی در سخت ترین شرایط پشت هم دیگر هستیم”.

وزارت داخله می گوید تعداد مهاجمان حمله ی دیروز دشت برچی کابل ۳ نفر بودند که همگی کشته شدند.

در زمان حمله ۱۴۰ کارمند صحی و خدماتی و ده ها مادر حامله و نوزاد در این مرکز درمانی بود.

در این رویداد ۲۴ غیر نظامی که اکثرا زنان و نوزادان بودن، کشته شدن و ۱۶ تن دیگر زخمی.

هدیه شریفی، دانشجوی افغان در هند از شنیده هایش در مورد این حادثه چنین می گوید.

“افغانستان از اینجا (هند) مثل یک وحشت سرا به نظر می رسد فکر می کنی اصلا زندگی کردن در آن ممکن نیست. شاید فضا برای افغان هایی که در کشور زندگی می کنند عادی شده باشد اما واقعا دردناک است. حادثه ی حمله ی مهاجمان به شفاخانه ی نسایی ولادی کابل واقعا وحشتناک بود و هیچ انسانی نمی تواند این را قبول کند. در هند تنوع مذهبی، نژادی و قومی دارند اما کنار همدیگر زندگی می کنند”.

حمله بر شفاخانه ها در افغانستان بی سابقه نیست اما حمله بر بخش زایمان تاکنون سابقه نداشته است.

در این رویداد برخی نوزادان زخمی و برخی از نعمت نوازش مادر، برای همیشه محروم شدند.

این حمله و حمله بر مراسم خاکسپاری در ننگرهار، واکنش های داخلی و خارجی را برانگیخت؛ تاجایی که رئیس جمهور کشور، به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داد در برابر مواضع مخالفان، موضع تهاجمی بگیرند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد