۱۲ می، روز جهانی پرستار است و این روزها پرستاران در سراسر دنیا مشغول نگهداری از بیماران مبتلا به کرونا هستند. در هرات شمار زیادی از پرستاران به بیماری کرونا مبتلا شده اند که پس از بهبودی، دوباره به کارشان بازگشته اند. به بهانه ی روز پرستار، امروز پای صحبت های این فرشته های نجات […]

۱۲ می، روز جهانی پرستار است و این روزها پرستاران در سراسر دنیا مشغول نگهداری از بیماران مبتلا به کرونا هستند.

در هرات شمار زیادی از پرستاران به بیماری کرونا مبتلا شده اند که پس از بهبودی، دوباره به کارشان بازگشته اند.

به بهانه ی روز پرستار، امروز پای صحبت های این فرشته های نجات نشستم تا از سختی کار و نگرانی های آنها بیشتر بدانم.

پرستاران در نخست از کارهایی می گویند که روزانه انجام می دهند، نگهداری از بیماران، نظارت از روند بهبود آنها و از همه مهمتر، روحیه دهی به بیماران.

سختی کار در این شب و روزها برای پرستاران تا حدی بوده که گاهی نبود امکانات و گاهی سپری کردن روزهایشان در میان بیماران کووید ۱۹، آنها را نیز بیمار کرده است.

حامد الله حامد، از پرستارانی ست که با افراد مشکوک به کرونا در شفاخانه انتانی هرات سر و کار دارد.

او می گوید که خودش نیز مصاب به ویروس کرونا شده اما پس از بهبود دوباره به کارش بازگشته است.

حامد می افزاید که یک ماه قبل پس از بروز علایم اولیه بیماری کرونا تست را انجام داده است، پس از مشخص شدن نتیجه تست، برای ده روز خودش را در خانه قرنطینه کرده است.

ظاهرا به دلیل آموزش های که از سوی صحت عامه سپری کرده بود، بیشتر به رهنمود های صحی در مدت قرنطینه عمل کرده است و پس از سپری کردن بیماری و بهبود یافتن، به وظیفه اش برگشته است.

هرچند به گفته خودش خانواده اش اصرار داشته تا به وظیفه اش نرود و برای مدتی سر کارش حاضر نشود.

اینکه یک پرستار به ویروس کرونا آلوده شود، به باور خودشان هراسی ندارد، اما بزرگترین نگرانی این روزهای پرستاران، انتقال این ویروس به اعضای خانواده شان است.

عبدالرروف قاری زاده، مدیر عمومی بخش نرسنگ شفاخانه حوزوی هرات نیز، تجربه ای مشابه به تجربه ی حامد داشته است.

اومی گوید که او توانسته با مراعات نکات بهداشتی، خانواده اش را محفوظ نگه دارد و پس از بهبود نیز؛ با حفظ آرامش به کارش بازگردد.

همزمان با شیوع ویروس کرونا، حالا چشم امید همه به سوی پزشکان و پرستاران دوخته شده است.

پرستاران و پزشکان هر چند از کمبود امکانات در هرات چندان دل خوشی ندارند اما گویا این موانع، نتوانسته از شدت عشق و علاقه شان برای خدمت به مردم کم کند.

تاکنون بیش از ۲۵ پرستار در هرات به ویروس کرونا مبتلا شده اند که تعدادی بهبود یافته اند و تعدادی هم در قرنطینه به سر می برند.

کمبود امکانات محافظتی، سبب شده داکتران و پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا، بیشتر از سایر مردم در معرض خطر باشند.

پرستاران میگویند از یک بسته لباس های بهداشتی، چندین روز استفاده می کنند که این مسئله، امکان ابتلا به ویروس را شدت می دهد.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه هرات می گوید برگزاری دوره های آموزشی برای پرستاران و داکتران جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا جریان دارد و امکانات و مکانی برای بود و باش هم برای آنان در نظر گرفته شده است.

ویروس کرونا جهان را تحت تاثیر قرار داده است و مدت زمان کار کادر صحی را بیشتر کرده است.

تاکنون ۶۵ تن از پزشکان و کارد صحی در هرات به ویروس کرونا مبتلا شده اند که ۲۵ تا ۳۰ تن آنان پرستاران بوده اند و وضعیت صحی یک تن از پزشکان نیز وخیم گزارش شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد