در ادامه ی روند جمع آوری معتادان خیابانی در هرات امروز بخش مبارزه با مواد مخدر اداره ی صحت عامه، ۱۵ زن به همراه ۳ کودک را جمع آوری کرد. این برنامه پس از شیوع ویروس کرونا در هرات آغاز شد و قرار است  در قالب آن ۷۰۰ معتاد خیابانی زن و مرد جمع آوری […]

در ادامه ی روند جمع آوری معتادان خیابانی در هرات امروز بخش مبارزه با مواد مخدر اداره ی صحت عامه، ۱۵ زن به همراه ۳ کودک را جمع آوری کرد.

این برنامه پس از شیوع ویروس کرونا در هرات آغاز شد و قرار است  در قالب آن ۷۰۰ معتاد خیابانی زن و مرد جمع آوری و درمان شوند.

زمری حصین، مسئول بخش کاهش تقاضای مواد مخدر صحت عامه می گوید افراد بی سر پناهی که روزانه  از کشور ایران وارد هرات می شوند و با معتادان در تماس اند، می توانند زمینه ی ابتلای معتادان به ویروس کرونا را فراهم سازند.

او گفت:” چون عودت کننده گان سر پناهی ندارند بنا بیشتر وقت خود را با این قشر سپری می کنند برای اینکه مانع ابتلای معتادین از ویروس کرونا شویم این برنامه را راه اندازی کردیم به طور کلی بخش صحت زمینه ی درمان این بیماران را فراهم می سازد اما نیاز است که بخش های دیگر زمینه ادغام اینها در جامعه را فراهم سازند”.

در هرات ۳۵۰ بستر برای درمان معتادان وجود دارد.

این افراد پس از جمع آوری به کمپ ها جابجا و خدمات رایگانی چون سه وعده غذا و دارو به مدت ۴۵ و در صورت نیاز ۹۰ روز دریافت می کنند.

آنچه نگرانی را در باره معتادان افزایش می دهد ترک های تکراری و روی آوردن چندین باره آنها به مواد مخدر است.

زنان معتادی که امروز از سوی اداره ی صحت عامه جمع آوری شده اند می گویند نمی توانند ترک کنند.

“شوهرم معتاد بود منم معتاد شدم، عصبی ام خانه زیاد جنجال است. چندبار ترک کردم نمی شود، نمی توانم ترک کنم مجبورم بکشم عصبی ام، ترک که می کنم میام خانه دوباره می بینم خواهر شوهر هایم می کشند منم می کشم”.

اداره ی صحت عامه می گوید در سروی سال قبل مشخص شد که حدود ۶۰ زن معتاد خیابانی در هرات است که احتمالا تعدادشان افزایش یافته است.

اما به طور کلی سروری تازه ای در مورد شمار معتادان موجود در هرات انجام نشده.

آمارهای سال های قبل نشان می دهد که ۶۰ تا ۷۰ هزار معتاد به طور کلی و ۲ تا ۳ هزار هم معتاد خیابانی وجود دارد.

آنچه زنان معتاد بر آن تاکید دارند نداشتن هیچ مکانی برای زندگی و شغلی برای ادامه ی حیات، آنها را بارها به سمت مواد کشانده است.

“بارها ترک کردم باز مجبور شدم بکشم خیلی دشوار است من هیچ جای ندارم برم، هیچ شغلی هم ندارم که انجام بدم هیچ کس مرا نمی پذیره، اگه جایی باشه زندگی ای باشه ما هم خوش هستیم که زندگی کنیم”.

با شیوع ویروس کرونا در کشور وزارت صحت ۱۴ میلیون افغانی را برای ترک و جلوگیری از ابتلای معتادان به کرونا به هرات اختصاص داد.

در دور اول این برنامه در هرات، ۱۸۰ مرد معتاد جمع آوری و به کمپ های ترک اعتیاد انتقال داده شدند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد