در ادامه ی روند توزیع کمک به خانواده های نیازمند؛ امروز بنیاد فقیری، بزرگترین بسته ی کمکی که ۶ هزار فامیل را پوشش می دهد، به مسئولان محلی سپرد. این کمک ها شامل برنج و روغن می شود. جاوید ناب، مسئوول اجرایی بنیاد خیریه فقیری می گوید این کمک ها برای خانواده های نیازمند که […]

در ادامه ی روند توزیع کمک به خانواده های نیازمند؛ امروز بنیاد فقیری، بزرگترین بسته ی کمکی که ۶ هزار فامیل را پوشش می دهد، به مسئولان محلی سپرد.

این کمک ها شامل برنج و روغن می شود.

جاوید ناب، مسئوول اجرایی بنیاد خیریه فقیری می گوید این کمک ها برای خانواده های نیازمند که قبلا در شهر و  ولسوالی ها سروی شده اند؛ توزیع خواهد شد.

والی هرات که در برنامه ی افتتاحیه این کمک ها حضور یافت، می گوید ظرف ۳ روز آینده طرح چگونگی جمع آوری کمک ها و توزیع آن به افراد نیازمند تکمیل خواهد شد.

سیدعبدالوحید قتالی، والی هرات می گوید این طرح پس از تکمیلی به مرکز فرستاده می شود.

او تاکید می کند که کمک های دولت خیلی بیشتر از کمک هایی است که تاجران برای هرات جمع آوری کرده است.

“به فاصله ی سه روز طرح کار میشه. ما دیروز گزارش خود را به مرکز دادیم که چگونه ما بتوانیم بسته های غذایی را به مردم برسانیم و او بسیار هنگفت است. ما و شما اگر چند ماه دیگر هم به جمع آوری کمک های مردمی بپردازیم به اندازه  کمک هایی که از جانب دولت می شود در روزهای آینده، نخواهد بود”.

وعده ی رساندن کمک به خانواده های نیازمند در حالی تکرار می شود که تاکنون تمام کمک های انجام شده، از سوی بخش های خصوصی اهدا شده است.

حبیب الرحمن پدرام، نماینده هرات در پارلمان نیز می گوید جامعه ی جهانی کمک های زیادی کرده اما حکومت نتوانسته این شرایط را مدیریت کند.

“کمک های زیادی از سوی جامعه جهانی شده اما حکومت افغانستان، دولت افغانستان بجز لاف و پوف؛ کار چندانی برای مردم نیازمند نکرده است و اگر کمک های تاجران نبودند مصیبت وارده، مردم افغانستان را بسیار بسیار پریشان تر می کرد”.

همزمان اتاق های تجارت و صنایع می گوید از آغاز روند کمک و همیاری تا کنون ۲۰ هزار بسته ی کمکی در بانک غذا جمع آوری شده که ۶ هزار بسته ی آن برای خانواده های نیازمند در سطح شهر توزیع شده است.

محمد یونس قاضی زاده، رییس اتاق های تجارت می گوید روند جمع آوری کمک ها هنوز ادامه دارد.

“مسئولیت بانک غذا به اتاق های تجارت و سرمایه گذاری واگذار شد و روند کمک ها هنوز هم ادامه دارد. تمام کمک هایی که تا امروز بوده از سکتور خصوصی بوده و تاکنون از سوی حکومت هیچ کمکی صورت نگرفته، امیدواریم حکومت در این زمینه توجه خود را داشته باشد”.

نگرانی دیگر توزیع کمک هایی است که با همکاری بخش خصوصی جمع آوری شده است.

کمک هایی که بنابر روایت شهروندان و فعالان مدنی، توزیع آن عادلانه نبوده و افرادی که در راس قرار داشتند تلاش کردند تا بیشتر خود و فامیل شان را در لیست نیازمندان جای دهند.

سید اشرف سادات، فعال مدنی می گوید بهتر است این وظیفه به افرادی سپرده شود که بتوانند عادلانه این کار را انجام دهند.

“توزیع کمک ها بیشتر واگذار شده بود به وکیلان گذر و یک سری آدم هایی که بیشتر خانواده ها، فامیل ها و خویش های خود را در نظر گرفته بودند و این معادله باید تغییر کند و وظیفه شناسایی و تشخیص به کسانی واگذار شود که هیچ نوع تعلق خاطری به نواحی نداشته باشند و بیشتر کسانی را انتخاب کنند که حقیقتا مستحق اند”.

غلام حضرت مشفق، شهردار هرات اما توزیع ناعادلانه ی کمک ها را رد می کند و می گوید مکانیزم درست برای توزیع کمک ها وجود دارد.

او می گوید وکیلان گذر و بخش های دیگر در توزیع کمک ها نقشی ندارند و این خود موسسات کمک کننده هستند که خودشان، خانواده های نیازمند را شناسایی می کنند.

“ما از نیازمندان یک لیستی تهیه کرده بودیم، لیست افراد نیازمند را تا کمک هایی که از سوی دولت میشه ما افراد نیازمند را بشناسیم و ما هماهنگ کننده ایم با تاجر، یعنی تاجر زمانی که می خواهد کمک کند یک تیم شش نفری ابتدا تشکیل میشه آنها خودشان افراد نیازمند را شناسایی می کنند و بعد لیست را می دهند به وکیلان گذر و بعد آنها کارت توزیع می کنند و ما از طرف شب آن را توزیع می کنیم”.

این در حالی است که اداره ی محلی می گوید برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی را دارند طرح می کنند تا بتوانند وضعیت بوجود آمده را بهتر مدیریت کنند.

قرار است والی هرات در مورد این برنامه هایش فردا با رسانه ها صحبت کند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد