احساس خطر از شیوع ویروس کرونا و ثبت واقعات مثبت این بیماری، بر سیستم آموزشی افغانستان نیز تاثیر منفی گذاشته است. اعلام یک ماه تعطیلی در تمام مراکز آموزشی، از تدابیر ویژه برای جلوگیری از شیوع این بیماری است. اداره ی محلی هرات به تازگی اعلام کرد که برای جبران این خلا، قرار است که […]

احساس خطر از شیوع ویروس کرونا و ثبت واقعات مثبت این بیماری، بر سیستم آموزشی افغانستان نیز تاثیر منفی گذاشته است.

اعلام یک ماه تعطیلی در تمام مراکز آموزشی، از تدابیر ویژه برای جلوگیری از شیوع این بیماری است.

اداره ی محلی هرات به تازگی اعلام کرد که برای جبران این خلا، قرار است که سیستم آموزشی به صورت آنلاین پیش برده شود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که این اقدام، در بسیاری از کشورها جریان دارد و اداره محلی در تلاش است تا هر چه زودتر این پلان را عملی کند.

اما معارف ولایت هرات که ایجاد کننده این طرح است، می گوید تدریس آنلاین نیاز به زیر بناها و تجهیزات دارد که سیستم این ولایت به آن دسترسی ندارد.

مسئولان اداره معارف میگویند که هدف آنان تدریس رسانه ای بوده که توسط استادان در تلویزیون ملی ثبت و پس از آن، از طریق رسانه های تصویری نشر شود.

ذبیح الله جامی، از مسئولان بخش مطبوعاتی معارف هرات می گوید که هدف از رسانه ی ساختن سیستم نصاب در ولایت هرات، این بوده که دانش آموزان از روند تحصیلی شان باز نمانند.

هرچند آموزش رسانه ای نیازمند بودجه و تجهیزات است، اما معارف می گوید که رسانه های تصویری خصوصی، برای نشر این برنامه ها اعلام آمادگی کرده اند.

ذکریا رحیمی، رییس معارف هرات تطبیق این طرح را بر ادامه نصاب تعلیمی موثر می داند. او می افزاید تا زمانی که وضعیت به همین گونه باشد، درس ها هم ادامه خواهد داشت.

برنامه های آموزشی  مضامین از صنف اول تا دوازدهم در ساعات ۸ صبح تا ۵ شام از طریق رسانه ها نشر خواهد شد.

اما این روند چقدر میتواند بر تطبیق نصاب تعلیمی معارف موثر باشد؟

احسان احمد ساحل، آگاه امور آموزشی می گوید که اگر این روند از سوی فامیل ها برنامه‌ریزی شود می تواند موثر باشد.

وی می افزاید اگر از سوی خانواده ها مدیریت نشود و دانش آموزان اوقات شان را به بازی و دیگر برنامه های تلویزیونی سپری کنند، موثریت این دوره کاهش می یاید.

در این میان تنها تعدادی محدود از مراکز آموزشی خصوصی به دانش آموزان خود؛ سیستم آموزشی آنلاین ساخته اند.

با همه ی اینها، طرح آموزش از طریق تلویزیون، به دلیل اینکه در بیشتر مناطق افغانستان جریان برق ثابتی وجود ندارد و برخی از خانواده ها به تلویزیون دسترسی ندارند، می تواند با شکست روبرو شود.

سال  گذشته به دلیل پروسه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان، نصاب معارف چندین روز رخصت شد.

در کشور های همسایه در مقابل تعطیلی ها برای مراکز آموزشی؛ دوره های جبرانی در آخر سال وجود دارد اما مقام های وزارت معارف از جبران زمان از دست رفته برای تکمیل نصاب، تاکنون چیزی نگفته اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد