بیش از ۵۰۰ کودک خیابانی در هرات وارد صنف های فن و حرفه شدند. بعد از افراد تکدی گر و آغشته به مواد مخدر در هرات، کودکان خیابانی رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند. فقر و فشار از سوی خانواده سبب شده تا این کودکان همه روزه در گوشه و کنار جاده […]

بیش از ۵۰۰ کودک خیابانی در هرات وارد صنف های فن و حرفه شدند.

بعد از افراد تکدی گر و آغشته به مواد مخدر در هرات، کودکان خیابانی رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.

فقر و فشار از سوی خانواده سبب شده تا این کودکان همه روزه در گوشه و کنار جاده ها و کوچه پس کوچه های شهر دست به کار های شاقه، رنگ کردن کفش و دست فروشی بزنند.

این کودکان رویاهای زیادی در سر دارند، مکتب رفتن، داشتن زندگی راحت و کار نکردن از جمله رویاهای شان است.

زبیر ۱۲ ساله یکی از این کودکانی است که همه روزه برای بدست آوردن پول، چندین کیلومتر را با پا پیاده طی می کند.

او می گوید که از سوی خانواده وادار به کار کردن می شود.

زبیر از جمله دست کم ۹ هزار کودکی است که از رفتن به مکتب و خیلی از امکانات اولیه زندگی محروم است.

او گفت:” اگر به مکتب بروم خانواده من گرسنه می ماند و اگر کار کنم از مکتب خود میمانم.”

بیشتر کودکانی که همه روزه مصروف جمع آوری کارتن، پلاستیک و رنگ کردن کفش هستند از جمله کودکان مهاجری اند که از اثر جنگ ها، فقر و خشکسالی های اخیر به داخل شهر مسکن گزین شده اند.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات می گوید که جمع آوری و رسیدگی به تمام کودکان کار دشواری است و نیاز است تا برنامه های بزرگتری روی دست گرفته شود.

او گفت:” هرات گنجایش هم ندارد که ما بتوانیم اطفال را جمع کنیم که از طریق کار و امور اجتماعی برای شان به طور درست هم از لحاظ تعلیم و تربیه و هم از لحاظ امکانات زندگی رسیدگی صورت گیرد. این یک معضل بزرگ است تا زمانیکه شهر هرات از بیجا شدگان کاهش پیدا نکند من فکر میکنم که این معضل حل نخواهد شد و هر قدر هم دولت جمع آوری کند اما اکثریت به هنوز وجود دارد.”  

همواره اداره کار و امور اجتماعی هرات از رسیدگی به کودکان خیابانی و برنامه های حمایتی سخن زده اما تاکنون کمتر این برنامه ها عملی شده است.

عبدالقیوم افغان، رئیس اداره کار و امور اجتماعی هرات می گوید که چندی پیش آنان ۹ هزار کودک را به منظور رسیدگی و تحت حمایت قرار دادن، سروی و بایمتریک کرده اند و حال صنف های فن و حرفه را برای شان آغاز کرده اند.

او گفت:” ما فرم تعهدنامه داریم که در این فرم درج می شود در صورتی ما کودکان و یا والدین شان را می پذیریم که سواد و تعلیم را اولویت بدهند و اگر بر روی جاده ها ما کودکانی که تعهد دادند را مشاهده کنیم از کمکی که در ماه برای شان در نظر گرفته شده در بخش غذا و امکانات فن و حرفه محروم می شوند و حتی از پروسه فن و حرفه خارج می شوند”.

صنف های فن و حرفه شامل بخش های تخنیک موتر، خیاطی، گلیم بافی، و تخنیک برق می شود و برای افراد جعبه ابزار کار هم در نظر گفته شده است.

بر اساس ادعای مسئولان، شماری از کودکان خیابانی در هرات، علاوه بر محروم شدن از حق آموزش، توسط باندهای تبهکار مورد سو استفاده قرار میگیرند.

با وجود اینکه از سالها به این سو نسبت به افزایش کودکان خیابانی در هرات هشدارهای زیادی داده شده است اما تاکنون گام جدی برای حل این معضل برداشته نشده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد