نتایج یک تحقیق تازه که از سوی دانشگاه هرات بر ۴۵ نوع نوشیدنی انجام شده، نشان می‌دهد که بسیاری از این نوشیدنی‌ها، غیر ستندرد هستند. بر اساس این تحقیق، در تهیه‌ی بیش‌تر این نوشیدنی‌ها از موادی استفاده شده که می‌تواند به جسم آسیب بزند. هم‌زمان مسوولان صحت عامه هرات نیز از مصرف بی‌رویه‌ی نوشابه‌ها و […]

نتایج یک تحقیق تازه که از سوی دانشگاه هرات بر ۴۵ نوع نوشیدنی انجام شده، نشان می‌دهد که بسیاری از این نوشیدنی‌ها، غیر ستندرد هستند.

بر اساس این تحقیق، در تهیه‌ی بیش‌تر این نوشیدنی‌ها از موادی استفاده شده که می‌تواند به جسم آسیب بزند.

هم‌زمان مسوولان صحت عامه هرات نیز از مصرف بی‌رویه‌ی نوشابه‌ها و مواد غذایی غیر سالم در بین شهروندان ابراز نگرانی می‌کنند.

رعایت نکردن ستندردها و خطرات استفاده از غذای ناسالم، دغدغه‌یی است که مسوولان بخش صنایع غذایی دانشگاه هرات را نگران کرده است.

آنان با برگزاری نخستین کنفرانس علمی به نام “تأمین غذای سالم” از خطرات استفاده از مواد غذایی ناسالم هشدار می‌دهند.

عبدالله فایز، رییس دانشگاه هرات تأکید می‌کند که نتایج این تحقیق هشداردهنده است و نشان می‌دهد که غذای مصرفی ما ستندرد نیست.

آقای فایز در این باره می‌افزاید:“ما به شکل بسیار محدودی ستندردهای غذایی را در سطح افغانستان داریم. اقلامی که ستندردسازی شده حدود ۶۵ قلم است. افزودنی‌های مواد غذایی، ترکیب مواد غذایی و نگه داشتن مواد غذایی هر کدام ستندردهای خود را دارند.”

تحقیقی که از سوی دیپارتمنت مواد غذایی دانشکده زراعت روی ۴۵ نوشیدنی انجام شده نشان می‌دهد که در آن‌ها بیش از ۶۰ افزودنی استفاده شده است.

عبدالله معصومی، آمر دیپارتمنت مواد غذایی دانشکده زراعت عوارض جانبی بیش از حد مجاز افزودنی‌ها در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را خطرناک می‌داند.

آقای معصومی می‌گوید:“افزودنی‌ها می توانند مشکلات هضمی، امراض عصبی، حساسیت‌هایی مثل حساسیت جلدی و حتی باعث بروز سرطان شوند.”

هرات از ولایاتی است که بر علاوه تولید مقدار زیاد نوشابه و نوشیدنی انرژی‌زا، این مواد به شکل بی‌رویه از کشورهای دیگر نیز وارد می شود.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات می‌گوید نوشابه‌های داخلی زیر نظارت این اداره تولید می‌شود.

به گفته او بیش‌تر نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژِی‌زا به طور قاچاق وارد هرات می‌شود که بدون ستندرد می‌باشند.

آقای تمنا ادامه داد:“میزان مصرف نوشابه ما نسبت به ستندردهای بین‌المللی بالاست. توصیه ما به مردم این است که بهترین نوشیدنی آب است و از مصرف بی‌رویه نوشابه‌ها اجتناب کنند.”

هم‌زمان جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات می‌گوید که تلاش‌ها از سوی اداره محلی برای کنترول مرزها به خاطر جلوگیری از ورود محصولات بی‌کیفیت جریان دارد.

با آن که نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت کشور زراعت‌پیشه هستند؛ اما بیش‌تر مواد غذایی از بیرون کشور تهیه می‌شود.

در نبود ستندردها و نظارت دقیق از کیفیت مواد غذایی، بیش‌ترین ضرر را صحت عمومی می‌بیند.

استفاده از نوشیدنی‌های انرژی‌زا، علاوه بر از بین بردن مینای دندان می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌های گوناگون در انسان شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد