یکسال از وعده ی دولت برای رساندن برق به ولسوالی های شرقی هرات میگذرد اما هنوز این وعده عملی نشده است. باشندگان ولسوالی های چشت، کرخ، اوبه و پشتون زرغون، خواهان توجه به وضع موجود هستند. با بهره برداری از بند سلما، امیدواری ها برای روشن شدن این مناطق نیز افزایش یافته بود. باشندگان این […]

یکسال از وعده ی دولت برای رساندن برق به ولسوالی های شرقی هرات میگذرد اما هنوز این وعده عملی نشده است.

باشندگان ولسوالی های چشت، کرخ، اوبه و پشتون زرغون، خواهان توجه به وضع موجود هستند.

با بهره برداری از بند سلما، امیدواری ها برای روشن شدن این مناطق نیز افزایش یافته بود.

باشندگان این ولسوالی ها با انتقاد از دولت میگویند بارها وعده ی توزیع برق تولیدی بند سلما به آنان داده شده اما این مسئله فقط در حد وعده باقی مانده است.

حالا نمایندگان شورای ولایتی هرات همنوا با باشندگان ولسوالی های شرقی میگویند از چند سال به این طرف دولت کار برق رسانی به این مناطق را آغاز کرده اما پیشرفتی در کار دیده نمی شود.

نور احمد حیدری، خواهان تسریع روند کار از سوی اداره ی برشناست.

او گفت:” برقی که از بند سلما تولید می شود حق مردم ولسوالی های شرقی است ما سالها است که برای این مردم دادخواهی کردیم از ایجاد پایگاه ها و شبکه های برق صحبت می شود اما هنوز در حد صحبت و جلسات است؛ یک سلسله کار هایی در قسمت شبکه های داخلی ولسوالی ها انجام شده ولی من فکر میکنم که اگر روند به همین قسم پیش برود، شاید تا سالها بعد هم مردم به برق دسترسی پیدا نکنند”.

همزمان اداره برشنا می گوید که در حال حاضر کار بر روی پروژه های انتقال لین، ساخت نیروگاه و شبکه توزیع برق جریان دارد و در آینده نزدیک ۴۰ میگاوات انرژی برق به ولسوالی های شرقی هرات خواهد رسید.

محمد تمیم صافی، رئیس اداره هرات برشنا می گوید ارزش این پروژه ها ۲۰ میلیون دالر است که از سوی بانک جهانی در نظر گرفته شده است.

او گفت:” به هر چهار ولسوالی سه پروژه است؛ انتقال لین، ساخت نیروگاه و شبکه توزیع برق جریان دارد، پروژه انتقال لین از مسیر بند سلما گرفته شده تا ولسوالی کرخ کنده کاری و به زودی تکمیل می شود و بیش از ۴۰ پایه نصب شده است و شاید که به زودترین فرصت این پروژه تکمیل شود، تجهیزات انتقال داده شده و اکثریت باشندگان ولسوالی ها به جریان هستند که صندوق، ترانسفامر و پایه برق تا نزدیک خانه شان رفته است”.

پروژه برق رسانی چهار ولسوالی شرقی هرات در ماه میزان سال ۱۳۹۷ آغاز و مدتی هم متوقف شد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که تلاش ها برای جلب سرمایه گذاری بیشتر برای تقویت برق هرات ادامه دارد.

او گفت:” ما همزمان با اینکه تاسیسات حمایتی برق را در داخل شهر ایجاد میکنیم باید بخاطر انتقال لین برق، افزایش ولتاژ در بیرون و مراکز تولید برق هم سرمایه گذاری کنیم که خوشبختانه در این راستا اقدامات در حال اجرا است”.

قرار است با تکمیل پروژه برق رسانی ولسوالی های کرخ، اوبه، چشت و پشتون ‌زرغون، برای هر ولسوالی ۱۰ میگاوات برق اختصاص داده شود که در مجموع در حدود ۲۰ هزار خانواده به انرژی پاک دسترسی خواهند یافت.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد