یافته های یک تحقیق تازه نشان می دهد که در ادارات دولتی هرات، ۴۶ درصد فساد وجود دارد. این تحقیق از سوی موسسه ی “یکپارچگی زنان جهت توانمند ساختن جامعه” انجام شده است. سلطان احمد آریا، مسئول این گروه تحقیق میگوید که نتایج این تحقیق، برگرفته از فعالیت دو ماهه ی ۱۴ اداره کلیدی هرات […]

یافته های یک تحقیق تازه نشان می دهد که در ادارات دولتی هرات، ۴۶ درصد فساد وجود دارد.

این تحقیق از سوی موسسه ی “یکپارچگی زنان جهت توانمند ساختن جامعه” انجام شده است.

سلطان احمد آریا، مسئول این گروه تحقیق میگوید که نتایج این تحقیق، برگرفته از فعالیت دو ماهه ی ۱۴ اداره کلیدی هرات و مصاحبه با مراجعین است.

او گفت:” تحقیق از دیدگاه مراجعین صورت گرفته و ما به اسناد دیگری دسترسی نداشتیم؛ فقط به دیدگاه مراجعین ۱۴ اداره بوده و قصد مقایسه هم نبوده که در کدام اداره فساد بیشتری وجود دارد و در کدام اداره کمتر. چراکه این تحقیق کاربردی بوده و به جهت دادخواهی به این ادارات راه اندازی شده بود”.

اداره های صحت عامه، برق، معارف، ترانسپورت، ثبت احوال و نفوس، مهاجرین، امور زنان، شهرداری، کار و امور اجتماعی، اصلاحات اداری، مستوفیت، تجارت، مدیریت ترافیک و آمریت پاسپورت، ۱۴ اداره ای است که در این تحقیق شامل است.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید که تاکنون تلاش ها در قسمت مبارزه با فساد اداری مطلوب نبوده است.

او گفت:” تلاش هایی وجود داشته اما نتیجه مطلوبی که باید برای مردم رضایت بخش باشد؛ متأسفانه نبود به دلیل اینکه  فعالیت های گروهی نبوده و همیشه از یک نهاد و یا یک گروه بوده و مثال اینکه مردم می گویند که مبارزه با فساد خود شان یک تعدادی برای رفع مشکلات خود رشوه پرداخت میکنند پس در این صورت نمیتوانیم بگوییم که موفق می شویم برای مبارزه با فساد”.

افغانستان در رده بندی جهانی، پنجمین کشور فاسد جهان شمرده می شود.

محمد رفیق شهیر، آگاه امور بر این باور است که فساد در ادارات دولتی، بیشتر از این وجود دارد و به منظور جلوگیری و مهار آن، اراده سیاسی قوی نیاز است.

او گفت:” فساد متأسفانه طی سالهای متمادی در افغانستان نهادینه شده و جلوگیری از آن اراده سیاسی قوی میخواهد که بتواند با قاطعیت برنامه های دولتی را تطبیق کند و مانع تداوم فساد در ادارات دولتی شود؛ ولایت هرات استثنا از افغانستان نیست در اینجا هم فساد وجود دارد”.

هر چند حکومت تاکنون از مبارزه جدی با فساد در جریان سال‌ های اخیر خبر داده اما این معضل هنوز هم دامن‌ گیر جامعه است.

داکتر ذکیه عادلی، معین اجتماعی وزارت عدلیه به رادیو معراج می گوید که سه قانون تصویب شده را در امر مبارزه با فساد اداری در این وزارت به اجرا گذاشته اند.

او گفت:” سه قانون مشخص در ارتباط به مبارزه علیه فساد اداری تصویب شده و در حال حاضر نافذ است که از جمله دستاورد های وزارت های عدلیه است، قانون مبارزه با فساد اداری، قانون حمایت از اطلاع دهندگان جرایم فساد اداری و قانون ثبت دارایی های مقامات عالی رتبه و یک مقرره تحت عنوان استرداد دارایی های ناشی از جرایم فساد اداری نیز به کابینه روان شده و امیدوار هستیم که به زود ترین فرصت آن هم تصویب شود و دست دولت بیشتر از گذشته برای مبارزه با فساد اداری باز باشد”.

یافته های این تحقیق نشان می دهد که رشوه، کم کاری، عدم حضور به موقع، عدم همکاری با مراجعین، برخورد نامناسب با مراجعین، نبود امکانات مناسب در ادارات، موجودیت برخی کارمندان ضعیف، عدم شایسته سالاری از مواردی است که در ادارات مشهود است.

با این همه مونسه حسن زاده، معاون اجتماعی والی هرات می گوید که نتایج این گزارش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او گفت برای مبارزه با فساد اداری، از چندی به این سو براساس فرمان رئیس جمهور، کمیته مبارزه با فساد در هرات فعال شده است.

سالهاست که مبارزه با فساد اداری در افغانستان جریان دارد اما هنوز هم ریشه های این درخت بی ثمر، خشکانده نشده بلکه هر روز شاخ و برگ آن گسترده تر می شود و مورد تازه ای از موجودیت فساد در ادارات افغانستان به گوش میرسد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد