در آستانه روز جهانی معلولین، بنیاد پیر هرات؛  امروز ( چهارشنبه ۶ قوس )نمایشگاه “فراتر از هنر” را برای به نمایش گذاشتن هنر و آثار معلولان بر پا کرد. در این نمایشگاه صنایع دستی بافتنی، وسایل دکوری، کار دستی، صنایع چوبی و ترشی و مربا که همه سازه دست دانش آموزان معلول است به نمایش […]

در آستانه روز جهانی معلولین، بنیاد پیر هرات؛  امروز ( چهارشنبه ۶ قوس )نمایشگاه “فراتر از هنر” را برای به نمایش گذاشتن هنر و آثار معلولان بر پا کرد.

در این نمایشگاه صنایع دستی بافتنی، وسایل دکوری، کار دستی، صنایع چوبی و ترشی و مربا که همه سازه دست دانش آموزان معلول است به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه به مدت شش روز در تالار غازی امان الله خان برای بازدید باز است.

عبدالعلی بارکزی، رییس بنیاد پیر هرات می گوید که پس از چندین صنف آموزشی کودکان معلول توانسته اند که این نمایشگاه را برگزار کنند.

او می گوید: امسال نیز مانند سالهای گذشته آثار این نمایشگاه از استقبال خوبی برخوردار بوده است.

تعدادی زیاد از آثار این نمایشگاه از مواد بازیافتی که برای محیط زیست خطرناک است، خلق شده اند.

مینا جامی از استادان رضاکار می گوید: “کیفیت کار ما بالا می رود، چون این تولیدات بازیافتی کمک می کند تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری کند و برای خلق یک چیز کمک می کند. ما از کارتن وسایل دکوری قشنگ درست کردیم.”

این نمایشگاه درحالی برگزار می شود که معلولان در هرات از وضعیت معلولین در بخش نبود مسکن، برنامه های آموزشی، در استخدام آنها در بست های دولتی و خصوصی نگران اند.

کودکان که حرفه های را می آموزند؛ بازار مناسب کار برای آنها وجود ندارد و یا اینکه تولیدات شان را نمی توانند به فروش برسانند.

فوزیه احمدی، از اشتراک کنند گان نمایشگاه که یخن دوزی و مهره بافی را در این بنیاد آموخته است، می گوید که فرصت های شغلی برای وی و تعدادی از معلولین وجود ندارد.

او می گوید که چندین دفتر درخواست کار وی را به دلیل معلولیت رد کرده اند.

فوزیه گفت:” دولت تا اکنون برای معلولان کاری انجام نداده است و من تا اکنون بیکار هستم و فقط از طریق صنایع دستی که درست می کنم درآمد ناچیزی می داشته باشم”.

براساس قانون اساسی افغانستان ۳ درصد تمام بست های دولتی برای معلولین اختصاص داده شده است.

مونسه حسن زاده معاون اجتماعی مقام ولایت هرات می گوید که نیازمندی های معلولین در این ولایت دسته بندی شده و برای درخواست همکاری به حکومت مرکزی فرستاده شده است.

خانم حسن زاده درباره روند استخدام معلولان می گوید افرادی که به دلیل معلولیت به کار استخدام نمی شوند، میتوانند در بخش منافع بشری ولایت شکایت های درج کنند.

او می گوید به شکایت های به صورت جدی رسیدگی خواهد شد.

این در حالیست که عبدالعلی بارکزی، رییس بنیاد پیر هرات از روز معلولین به نام روز سرخ یاد میکند؛ روزی که به گفته وی هشداری برای مقامات حکومتی به دلیل کم کاری های شان در بخش معلولین است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد