جمعیت روز افزون، ازدحام ترافیکی، موجودیت بساطی ها و چرخ داران و کم عرض بودن جاده ها از چالش های سد راه هرات نشینان به شمار می رود. در حالیکه از چند سال به این طرف کمیسیون انسجام شهری به فعالیت آغاز کرده اما هنوز هم نگرانی و شکایت ها نزد شهروندان و اعضای شورای […]

جمعیت روز افزون، ازدحام ترافیکی، موجودیت بساطی ها و چرخ داران و کم عرض بودن جاده ها از چالش های سد راه هرات نشینان به شمار می رود.

در حالیکه از چند سال به این طرف کمیسیون انسجام شهری به فعالیت آغاز کرده اما هنوز هم نگرانی و شکایت ها نزد شهروندان و اعضای شورای ولایتی بلند است.

این بار نخست نیست که کمیسیون انسجام شهری در هرات به فعالیت آغاز می کند.

طی چند سال گذشته بارها این کمیسیون به فعالیت آغاز کرد اما کارکرد آن تاثیری نداشت.

عبدالرحیم صالحی، عضو شورای ولایتی هرات فعالیت کمیسیون انسجام شهری را ناکام میداند و می گوید که برخورد ها سلیقه ای صورت میگیرد.

او گفت:” گزارش های که ما داریم گمان میکنیم که از لحاظ امنیتی هم یک سلسله مشکلاتی به بار آورده متأسفانه در اداره شهرداری یک سری مشکلاتی وجود دارد فساد وجود دارد و اگر در اسرع وقت جلوگیری نشود و با آنها برخورد قانونی صورت نگیرد گمان میکنم که یک سری مشکلات بیشتری در سطح شهر به بار بیاورد”.

از سوی هم شهردار هرات از عدم همکاری ادارات ذیربط این کمیسیون سخن می زند و می گوید که برای نظم شهری و اسکان بساطی ها طرحی را روی دست دارند که بزودی عملی خواهد شد.

غلام حضرت مشفق، شهردار هرات به رادیو معراج می گوید که در نقاط مختلف شهر، مکان های مخصوص بساطی ها در نظر گرفته شده و این طرح بزودی پیاده خواهد شد.

او گفت:” چند کاری که مربوط به خود ما بود، ما طرحی و پلانی را روی دست گرفتیم که تمام بساطی ها در تمام نقاط مختلف شهر برای شان مکان های جستجو کردیم و در حال جستجو هم هستیم و قسمت های پیدا کردیم و بعضی جا ها هم چونکه جاهای مهم شهر است مکان خالی پیدا نشد و ما در صدد این هستیم که در هر نقطه شهر مکان های پیدا کنیم که بساطی های که از هر منطقه به محیط خود آنها جابجا شود”.

کمیسیون انسجام شهری در اوایل سال جاری به مساحت ۲ متر در کنار جاده ها برای تمام بساطی ها و چرخ داران، مکانی را در نظر گرفته بود اما دیری نگذشت که دوباره بی نظمی ها در شهر به وجود آمد.

با این حال بساطی ها و چرخ داران از حمایت این طرح سخن می زنند و می گویند که باید این طرح همگانی باشد.

کمیسیون انسجام شهری با همکاری فرماندهی پلیس، اداره ترانسپورت، محیط زیست، مدیریت ترافیک و اداره محلی هرات برای تنظیم و تعیین مکان ‌های ثابت برای چرخ داران، بساطی ها و دستفروشان روی دست گرفته شده بود.

از سوی هم غلام داود هاشمی، معاون مالی و اداری مقام ولایت هرات می گوید که فعالیت کمیسیون انسجام شهری کوتاه مدت نخواهد بود و به گونه منظم ادامه پیدا خواهد کرد.

او گفت:” نشود که تصمیم مقطعی گرفته شود و یک تعداد ادارات بیرون شوند به سطح شهر بدون اینکه پلانی داشته باشند، دورنما در نظر گیرند و بدون اینکه بدیلی برای بساطی ها، تیل فروشی ها و ده ها مشکل دیگر داشته باشند ما پیش از آن کوشش کردیم که اول طرح و برنامه داشته باشیم و روی برنامه پیش برویم که اگر ما اقدامی میکنیم بدیل آن را برای مردم خود داشته باشیم.

براساس آمار ثبت نشده، هم اکنون بیش از ۱۰ هزار چرخی، بساطی و دست فروش در سطح شهر هرات فعالیت دارند.

درب قندهار، درب ملک، خواجه کله، درب خوش و جاده لیلامی ها از مناطق شلوغ شهر به شمار می آید.

در کنار بساطی ها و چرخ داران دستکم ۳۵۰ هزار وسایط نقلیه هم اکنون در جاده های هرات تردد دارند که مجال نفس کشیدن در این شهر را بریده اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد