واژه ها در وصف مقامش سر تعظیم فرود آوردند تا از این استوره ی هستی ستایش کنند. روز جهانی معلم؛ روز معنی دهنده گان الفبا، امروز در سراسر افغانستان تجلیل شد. به مناسبت این روز، والی هرات به چند مکتب در این ولایت سر زد. کمبود کتاب درسی، مواد آموزشی و مهمتر معاش پایین از […]

واژه ها در وصف مقامش سر تعظیم فرود آوردند تا از این استوره ی هستی ستایش کنند.

روز جهانی معلم؛ روز معنی دهنده گان الفبا، امروز در سراسر افغانستان تجلیل شد.

به مناسبت این روز، والی هرات به چند مکتب در این ولایت سر زد.

کمبود کتاب درسی، مواد آموزشی و مهمتر معاش پایین از عمده مشکلات معلمان در هرات است.

آنگونه که معلمان می گویند به دلیل اینکه بتوانند از پس هزینه ی زندگی شان برآیند ناگزیر اند تا در دو شیفت تدریس کنند.

“زمانی که استاد فکرش دنبال مشکلات اقتصادی باشد چگونه می تواند در داخل صنف روی درس تمرکز کند، من خودم ۳۸ سال است که استادم اما هنوز معاشم ۹ و نیم هزار افغانی است، به من حتی تقاعد هم نمی دهند چرا نمی دانند که ما دیگر نمی توانیم تدریس کنیم. واقعا دولت فقط به روز معلم به فکر معلم می افتد یعنی دیگه زمانی وجود ندارد که یک سری به مکتب بزند و معلم بدبخت آنقدر معاشش کم است که واقعا ۸ هزار افغانی معاش خود را به کدام درد خود بزند”.

تدریس معلمان در دو شیفت، باعث می شود تا کیفیت درس پایین آید و هم انگیزه ی آموزش کاهش یابد.

قرار است عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در چند ماه آینده از تمام مکاتب شهر و ولسوالی ها دیدار کند و از نزدیک مشکلات معلمان را بررسی کند.

آقای رحیمی می گوید مشکلات معلمان را با مرکز شریک می سازد.

او می گوید اما برای حل همه شان زمان نیاز است.

“مسئله ی معاش معلمان، رتبه بندی شان، شهرک معلمین است که ما کوشش می کنیم تا سال دیگر همین موضوع تعداد زیاد شان حل شود؛ مشکلات ساختمان ها و مواد آموزشی هست اما باید بگویم که همه ی شان یک روزه حل نمی شود اما ما تلاش خود را می کنیم و پیگیری می کنیم این مشکلات را”.

از روز معلم در حالی بزرگداشت می شود که چندی پیش معلمان به دلیل پایین بودن معاش دست به اعتراض زده اند.

اعتصاب معلمان اما با سفر هیاتی از سنا خاتمه یافت و قرار شد تا وزارت معارف برای معلمان امتیاز های ویژه ای را در نظر بگیرد؛ وعده هایی که به باور معلمان تا کنون عملی نشده است.

همزمان والی هرات از گروه های مختلف می خواهد که مکاتب را سیاسی نسازند و بگذارند که آموزش و پرورش بدور از هر نوع فشار و اندیشه ی سیاسی در امان باشد.

“درست است که معلم ما در سیاست حق دارد اما نباید طفل ما و معلم ما و از فضای دانش سوءاستفاده شود و اندیشه ی سیاسی جای بگیرد و در بخش های انتخابات و سیاست دخیل شود که ما این موضوع را هم دنبال می کنیم. و هم اینکه ما تلاش می کنیم که در تمام مکاتب شهر و ولسوالی ها برویم و از نزدیک تمام مشکلات را بررسی کنیم”.

هم اکنون در هرات بیش از ۸۰۰ هزار دانش آموز مشغول فراگیری دانش اند.

در مکاتب هرات از این روز با برپایی جشن های کوچک و سرود ها بزرگداشت می شود.

این در حالیست که در افغانستان معلم جزو ضعیف ترین قشر به شمار می رود که در بعضی موارد حتی توان پرداخت هزینه ی نیازهای اولیه ی اش را ندارد.

حال باید دید که دیدار اداره ی محلی از مکاتب شهر و ولسوالی ها چقدر می تواند در وضعیت این قشر تاثیر گذار باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد