همزمان با نزدیک شدن به پایان فصل گرما و افزایش معتادان مواد مخدر در شهر هرات؛ روند جمع آوری معتادان به کندی پیش می رود. معتادان شب و روز را روی زمین های خشک و زیر سقف آسمان در میان  قبرستان ها، بلوار ها و جاده ها سر می کنند. نگرانی های وجود دارد که […]

همزمان با نزدیک شدن به پایان فصل گرما و افزایش معتادان مواد مخدر در شهر هرات؛ روند جمع آوری معتادان به کندی پیش می رود.

معتادان شب و روز را روی زمین های خشک و زیر سقف آسمان در میان  قبرستان ها، بلوار ها و جاده ها سر می کنند.

نگرانی های وجود دارد که اگر این معتادان جمع آوری نشوند از سرمای زمستان ازبین خواهند رفت. همچنان شهروندان هرات میگویند که حضور افزایش معتادان، آرامش خاطر را از آنان گرفته است.

شهروندان می گویند که بارها معتادانی که در جاده ها به سر می برند، از دکان و منزل های مسکونی، اموال شهروندان را به سرقت برده اند.

بی بی حلیمه یکی از شهروندان هرات است؛ او می گوید چندین بار به خانه پسرش معتاد ها آمده و اموال شان را به سرقت بردند.

درهمین حال محمد قسیم که در چهارراه تانک مولوی کفش دوزی می کند، می گوید که چندین بار دکانش از سوی معتادان در شب هنگام باز شده و کفش های مشتریان به سرقت رفته است.

او افزود که او مجبور شده تا به ازای تاوان کفش های مشتریان، پول بپردازد.

سرقت، راهزنی، آزار و اذیت کودکان و آلوده کردن محیط زیست از مشکلاتی اند که معتادان برای اجتماع به باور می آورند.

این افراد که بیشتر شان در کشورهای همسایه معتاد شدند، پشیمان و نادم اند؛ اما می گویند که ترک مواد مخدر برای شان کاری بسا دشوار است.

تعدادی شان هم چندین بار به کمپ برای تداوی رفته اند اما دوباره بعد از مدتی به مواد مخدر رو آورند.

محمد گل که دوسال قبل به مشهد معتاد شده است، می گوید فامیل اش به مشهد زندگی می کند و او در این مدت از آنها خبری ندارد.

قاسم یکی دیگر از معتادان می گوید که او ۲۱ سال است که مواد مخدر استفاده می کند و باوجود اینکه چندین بار ترک کرده است، اما هیچ گاهی نتیجه نداشته است.

اداره مبارزه به مواد مخدر هرات می گوید که از آغاز سال جاری تا اکنون دو دوره جمعا ۲۲۰ معتاد را برای درمان جمع آوری کرده اند.

قرار است فهرستی ازمعتادان با ادارات همکار تهیه گردد و طی کمپاین مشترک در هرات معتادان جمع آوری شوند.

سید محمد سادات، رییس این اداره می گوید که بازگشت جز تداوی معتادان است، بعضی از معتادان به دلیل بیکاری و دلایل دیگر دوباره به اعتیاد رو می آورند. این اداره تلاش دارد با همکاری ولایت برای این معضل  راه کاری ارایه دهد.

در سال روان  قرار است یک مرکز ۲۵۰ نفره برای معتادان بی سرپناه ساخته شود.

در همین اداره محلی هرات می گوید که برای تداوی و مشاوره پس از ترک اعتیاد، طرح کمپلکس کمپ را به مرکز پیشنهاد کردند که در آینده اعمار خواهد شد.

جیلانی فرهاد سخنگوی ولایت هرات می گوید که اداره محلی به همکاری صحت عامه تلاش دارد تا بودجه مشخص برای ساخت این مرکز در نظر گرفته شود.

براساس آمار ریاست مبارزه با مواد مخدر هرات حدود ۶۰ هزار معتاد بومی و ۲ هزار معتاد بی سرپناه در این ولایت به سر می برند. درکنار ۱۴ کمپ خصوصی ترک اعتیاد که در هرات فعالیت دارد، سالانه تنها ۲۲۰۰ نفر را شش مرکز دولتی ترک اعتیاد تداوی کنند. اما با این وجود رقم درشتی از معتادان در جاده ها بی سرنوشت باقی می مانند و حتا در همان جاده ها جان شان را از دست می دهند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد