در کوچه و پس کوچه شهر کانال ها و جوی های کوچک و بزرگ است که پر از آب های آلوده ی حمام ها، دکان ها و خانه های مسکونی اند. تعدادی از این کانال ها به جوی های بزرگ مانند جوی انجیل و کار و بار وصل می شود و تعدادی بدون کدام راه […]

در کوچه و پس کوچه شهر کانال ها و جوی های کوچک و بزرگ است که پر از آب های آلوده ی حمام ها، دکان ها و خانه های مسکونی اند.

تعدادی از این کانال ها به جوی های بزرگ مانند جوی انجیل و کار و بار وصل می شود و تعدادی بدون کدام راه بیرون رفت، ایستاده اند و بوی تعفن آن در هوا پراکنده است.

شهروندان هرات می گویند که نبود کانال های شهری، سبب شده تا درهوای گرم تابستان به بیماری های مختلف دچار شوند.

حکیم رحیمی، یکی از شهروندان هرات می گوید: ” از دست همین کثافت ها ده هزار خانه که زیر جوی زندگی میکنند،  به دلیل بوی تعفن همین جوی ها همه مریض شده اند.”

توریالی ناصری یکی دیگر از شهروندان می گوید: ” آب های آلوده در اینجا گندیده می شود و همه کودکان مریض می شوند من خودم در آنجا دکان دارم و مشکل تنفسی پیدا کردم.”

در همین حال پزشکان در شفاخانه حوزوی هرات میگویند موجودیت آب های آلوده و ایستاده علاوه بر شیوع بیماری هایی چون مالاریا و سال دانه، سبب افزایش بیماری های جلدی و تنفسی می شود.

داکتر بشیر احمد بارکزی، می گوید که در تابستان سال جاری تعداد بیماران جلدی ناشی از همین میکروب ها افزایش یافته است.

او افزود: ” مریضی باکتری و قارچی بسیار شیوع یافته و هوا خود سبب می شود که این میکروب ها از کانال ها و از یکجا به جای دیگر انتقال یابد“.

سالها قبل اطراف جوی انجیل و کار و بار هرات، پوشیده از نباتات و درختان بود؛ اما امروزه خبری از آن پوشش گیاهی نیست.

خشک شدن درختان، از بین رفتن حاصلات زمین و آلوده شدن و ضعیف شدن خاک از جمله مهمترین تاثیرات ناگوار آبهای آلوده است.

نصیر احمد فضلی، رییس اداره محیط زیست با ابراز نگرانی، خواهان توجه اداره هریرود – مرغاب، شهرداری و شهروندان هرات به این روند شد.

همزمان با این، حوزه دریایی هریرود – مرغاب علت آلوده شدن کانال های اصلی داخل شهر را، بی توجهی مردم در حفر چاه های فاضلاب و جاری کردن آب های آلوده به کانال های عمومی بر می شمارد.

نجیب الله جوینی، رییس حوزه دریایی هریرود – مرغاب می گوید این اداره چندین بار هشدارهای به مردم داده و جوی های که از خانه ها وارد این کانال ها میشود را مسدود کرده اما نتیجه ای نداشته است.

بوی تعفن برخاسته از آبهای آلوده و موجودیت زباله ها در کانال های اصلی شهر، بارها برای شهروندان هرات به ویژه در فصل زمستان دردسر ساز شده است.

با این حال شهرداری هرات از ساخت ۹۰ درصد کانال ها در سطح شهر خبر می دهد.

غلام حضرت مشفق، شهردار هرات می گوید که قبل از فرارسیدن فصل زمستان تمام کانال های شهر پاک کاری خواهد شد.

با همه ی اینها، پاک کاری کانال ها هر چند میتواند راه حل موقتی برای جلوگیری از بندش و آلوده شدن محیط باشد اما قطعا راه حل اساسی نیست.

وکیل احمد بارک، کارشناس محیط زیست ولایت می گوید که قرار است با همکاری اداره مرکزی آبرسانی کانالیزسیون افغانستان و استادان از کشور مصر، ماستر پلان ساخت کانال های هرات تا دوسال دیگر تکمیل شود.

آلودگی کانال های اصلی هرات به دلیل رهایی فاضلاب خانه ها و حمام ها در حالیست که چند سال قبل اولین تصفیه خانه فاضلاب به ارزش ۱۴ میلیون افغانی از سوی کشور آلمان بر کار و بار این ولایت احداث شد.

این تصفیه خانه علاوه بر پاک کردن آبهای کار و بار قادر به تولید کود زراعتی نیز بود. اما به دلیل عدم آشنایی با کارکرد آن و نبود ظرفیت لازم، هیچگاه فعال نشد.

 

 

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد