پس از ماه ها دوندگی و اعتراض، امروز کار ساخت فاز اول جاده هرات- چشت آغاز شد. فاز اول جاده هرات – چشت به طول ۳۵ کیلو متر با هزینه ی ۲۳ میلیون دالر کمک کشور ایتالیا امروز افتتاح شد. باشنده گان ولسوالی چشت با خوشحالی از افتتاح این پروژه می گویند که با ساخت […]

پس از ماه ها دوندگی و اعتراض، امروز کار ساخت فاز اول جاده هرات- چشت آغاز شد.

فاز اول جاده هرات – چشت به طول ۳۵ کیلو متر با هزینه ی ۲۳ میلیون دالر کمک کشور ایتالیا امروز افتتاح شد.

باشنده گان ولسوالی چشت با خوشحالی از افتتاح این پروژه می گویند که با ساخت این جاده بخش عظیمی از مشکلات شان حل خواهد شد.

آنان می گویند امیدوارند تا کار ساخت این جاده عملا آغاز شود.

“سهولت های زیادی برای ما دارد تمام محصولات زراعتی ما می تواند به شهر انتقال پیدا کند؛ همچنان بیماران ما زودتر به شهر می رسد، دیروز یک موتر تکر کرد مردم نتوانستند سر وقت زخمی را به شهر انتقال دهند بنده ی خدا فوت کرد”.

یونس رهنورد، رییس اداره ی ترانسپورت هرات می گوید ساخت جاده هرات – چشت به دو شرکت ترکی و افغانی سپرده شده است.

او می گوید آنها تلاش دارند تا این جاده با کیفیت بالایی ساخته شود.

“فاز اول سرک به طول ۳۵ کیلومتر و هزینه ای ۲۳ میلیون دالر است و این را یک شرکت ترکی بنام “چکریابی” و یک شرکت افغانی مشترکا می سازند و مدت قرار داد هم دو سال است”.

قرار است پس از ۳۵ کیلو متر آسفالت ۳۰ کیلومتر دیگر نیز جغل اندازی شود.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می گوید با آسفالت این جاده، سهولت هایی در ترانسپورت و انتقال مواد معدنی به دیگر ولایات ایجاد خواهد شد.

او می گوید مرکز و سایر مسئولان باید تلاش کنند تا ظرف ساخت فاز اول، هزینه های فازهای بعدی تهیه شود.

“وقتی این سرک جور شود به غور وصل شود از طریق بامیان به کابل وصل شود مصارف انتقالات پایین می آید مصارف انتقال معادن پایین می آید و ما می توانیم به راحتی به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم اما من از نماینده گان هرات در کابل می خواهم که در مرکز چانه زنی های خود را داشته باشند و ما هم به همراه مردم هرات در اینجا تلاش میکنیم تا قبل از ساخت فاز اول، هزینه فازهای دوم، سوم و چهارم هم تهیه شود”.

همزمان با افتتاح پروژه ی ساخت جاده هرات – چشت امروز از نزدیک به ده پروژه ی دیگر بهره برداری و یا روند کار شان آغاز شد.

جاده لامان، جاده نقره، جاده بای پاس، بند سلما و ساختمان پروژه ی خط آهن هرات – خواف از جمله ی پروژه هایست که امروز به بهره برداری رسیدند.

یما یاری، وزیر ترانسپورت که به همین مناسبت به هرات آمده است می گوید حکومت تلاش دارد تا سهولت های فراوانی را در ترانسپورت افغانستان ایجاد کند.

“سی کیلومتر از طرف ارملک به طرف لامان بادغیس را افتتاح می کنیم کارش تکمیل شده به ادامه ی سرک ارملک – لامان سرک لامان الی قیصار است که در ولایت بادغیس که دو بخش آن کارش جریان دارد؛ آسفالت آن شروع شده و انشاءالله خدا ما را توفیق بدهد. ما شاهد پیشرفت کار در سرک حلقوی افغانستان خواهیم بود، بهره ی برداری از سرک بدیل مناره ها الی نقره به طول ۹ کیلو متر به اتمام رسیده، سرک بای پاس بند سلما به طول ۸ کیلو متر کارش تمام شده، حفظ و مراقبت دوره ای به طول ۴ کیلومتر سرک اسلام قلعه با هزینه ی بیشتر از ۲۷ میلیون افغانی از بودجه ی حکومت ساخته شد”.

کارساخت جاده هرات – چشت در حالی آغاز می شود که بسیاری از جاده ها و شاهراه ها به دلیل استندارد نبودن ساخت، پس از یک یا دو سال تخریب شدند.

این در حالیست که موترهای باربری با تناژ بالا تر از حد تعیین شده از این جاده ها عبور و خرابی زیادی را ایجاد می کنند.

کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات با انتقاد از مسوولان مرکز می گوید اگر دولت با افراد خاطی که تناژ بالاتر از حد معمول را بار می کنند، برخوردی می داشت، خرابی جاده ها تا این اندازه نمی بود.

“چندین موتر از سوی شورای ولایتی توقف داده شد که بعدا شایعاتی هم بلند شد ولی من اسناد را به مرکز فرستادم خود اینها دزد است و این هم اسناد؛ جناب والی صاحب هم در جریان هستند هر کدام ۲۰ تن تا ۳۰ تن اضافه بار داشتند اما کدام شان دستگیر شد؟ هیچ کس! اگر جدیت و قاطعیت باشه و به گپ باشد هر کس هر چیز دلش خواست می کند؛ خواهش ما برادروار و دوستانه جناب وزیر صاحب بخصوص از جناب والی صاحب این است چنین موضوعاتی که میلیون ها دالر اینجا مصرف میشود را با جدیت و قاطعیت به پنجه ی قانون بسپارید تا برای دیگران درس عبرت شود”.

قرار است که جاده هرات – چشت ظرف دو سال آینده ساخته شود.

حال گذر زمان است که مشخص می سازد آیا این بار عملا ساخت این جاده آغاز خواهد شد یا خیر.

کار جاده هرات- چشت پیش از این نیز در زمان رییس جمهور قبلی آقای کرزی آغاز شد اما تا کنون ساخته نشده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد