از دو سال به این طرف شکایت ها از خودداری بانک ‌های خصوصی نسبت به پرداخت دالر به مراجعین ادامه دارد. برخی از باشند‌گان هرات که برای دریافت معاش‌‌ و یا حواله‌جات به بانک ‌های خصوصی مراجعه می ‌کنند، می ‌گویند که بانک‌ ها از دادن دالر به آنان اباء می ‌ورزند. علی اکبر زرین، […]

از دو سال به این طرف شکایت ها از خودداری بانک ‌های خصوصی نسبت به پرداخت دالر به مراجعین ادامه دارد.

برخی از باشند‌گان هرات که برای دریافت معاش‌‌ و یا حواله‌جات به بانک ‌های خصوصی مراجعه می ‌کنند، می ‌گویند که بانک‌ ها از دادن دالر به آنان اباء می ‌ورزند.

علی اکبر زرین، معاون انستیتوت آموزشی افغان AIL که از متقاضیان پول در یکی از بانک های خصوصی است می گوید روز گذشته با مراجعه به یکی از بانک های خصوصی، به عوض دالر به او افغانی داده شده و از هر دالر ۶۵ پول نسبت به نرخ بازار ضرر کرده است.

او گفت به دلیل همین تفاوت تبادله از سوی بانک، نزدیک به ۲۰ هزار افغانی زیان دیده است.

با این حال آگاهان امور می گویند که بانک ‌ها از یک طرف مردم را تشویق به افتتاح حساب می ‌کنند و از طرف دیگر پول آنان را میگیرند که تداوم این روند سبب بی اعتمادی مردم نسبت به بانک ‌های خصوصی شده و جلو سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی را خواهد گرفت.

جاوید تقی پور، کارشناس اقتصادی می گوید که بانک ها از این طریق در صدد منفعت مالی اند؛ در حالیکه این امر سبب بی اعتمادی مردم نسبت به آنان می شود.

او گفت:” وقتی ما به کل اقتصاد نظر می اندازیم این میتواند یک ضربه اقتصادی بزرگ باشد چراکه حوزه غرب و هرات یکی از ولایت های کلیدی در اقتصاد است. این میتواند که ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد کشور و اعتماد مردم و به سیستم بانکی بزند و سبب می شود که بانک ها به یک سری اقداماتی دست بزنند که منجر به  بی اعتمادی بیشتر مردم نسبت به سیستم بانکی در داخل کشور می شود”. 

براساس گزارش ها،  گفته می‌ شود بنابر دستور بانک مرکزی، اجازه‌ توزیع بیش از ۵۰۰ دالر امریکایی به متقاضیان بانک، بیشتر داده نشده است.

با این همه بانک مرکزی افغانستان می گوید که این مشکل تنها در ولایت هرات وجود دارد و شکایت ها به آنان هم رسیده است.

امل هاشور، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان به رادیو معراج می گوید تاکنون هیچ مکتوبی نسبت به نپرداختن دالر برای متقاضیان بانک های خصوصی ارسال نشده است.

او گفت:” بانک مرکزی به هیچ عنوان به هیچ بانکی مکتوب نداده که شما حساب بانکی مردم را مسدود کنید و به کسی که حساب دالر دارد پول ندهید، در نظام بانکی کشور ما هم مردم میتواند به افغانی و هم به اسعار معتبر خارجی حساب بانکی داشته باشد”.

تاکنون چندین بار نسبت به این موضوع از سوی متقاضیان بانک در هرات به بانک مرکزی شکایت شده است و بانک مرکزی هم از رفع این مشکل خبرداده است.

آقای هاشور می گوید که بررسی این موضوع را مجددآ از امروز آغاز خواهند کرد.

او گفت:” تنها این معضل و شکایت در ولایت هرات به ثبت رسیده و از ۳۳ ولایت دیگر چنین شکایتی به ما نیامده و ما این مسئله به بانک ها ابلاغ کردیم که چنینی شکایت هایی موجود است ولی دوباره مجددآ پیگیری میکنیم که کجا این مشکل پیش رفته و حل مشکل چگونه است“.

بعد از شکست طالبان از افغانستان و با تاسیس دولت موقت، بانک های خصوصی فعالیت خود را آغاز کرده اند که شماری از آنها با شکست مواجه شدند.

چرخش اقتصادی یک کشور توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد از این رو بانک‌ ها نبض اقتصادی یک کشور را در دست دارند.

هم اکنون ۱۰ بانک خصوصی در افغانستان فعالیت دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد