از چند سال به این طرف  شهروندان هرات از وجود صدها سگ ولگرد در خیابان ها، ابراز نگرانی میکنند. آنان میگویند که این حیوانات باعث ترس و وحشت شده و حتی در مواردی در مناطق مسکونی، سبب آسیب زنان و کودکان شده اند. ماه سلطان، مادری است که دو پسرش بر اثر گاز گرفتن سگ […]

از چند سال به این طرف  شهروندان هرات از وجود صدها سگ ولگرد در خیابان ها، ابراز نگرانی میکنند.

آنان میگویند که این حیوانات باعث ترس و وحشت شده و حتی در مواردی در مناطق مسکونی، سبب آسیب زنان و کودکان شده اند.

ماه سلطان، مادری است که دو پسرش بر اثر گاز گرفتن سگ های ولگرد به شفاخانه حوزوی انتقال داده شده اند.

او گفت:” دو فرزند خود را به دلیل گاز گرفتن سگ به شفاخانه آورده ام و آرزو دارم که داکتران به فرزندان من رسیدگی کنند، همین سگ های ولگرد در داخل شهر و قریه ها هست و می گردند”.

پسران ماه سلطان، اینگونه حمله سگ ها را حکایت میکنند.

از مسجد میآمدم سگ به دنبال موتور سیکلت شد و آمد شلوار من را گرفت و بعد پا و انگشت مرا گرفت و همچنان آرنج دست مرا گرفت، حال آمده ام به شفاخانه”.

این نگرانی تنها نزد شهروندان نیست بلکه مسئولان شفاخانه حوزوی هرات هم از موجودیت سگ های ولگرد داخل شهر ابراز نگرانی میکنند.

محمد عارف جلالی، سر طبیب شفاخانه حوزوی هرات می گوید که روزانه دست کم ۱۰ تن از باشندگان این ولایت بر اثر گاز گرفتن سگ های ولگرد به این مرکز درمانی مراجعه میکنند.

او می گوید که طی سال گذشته و جاری ۲ تن بر اثر گازگرفتن سگ های ولگرد و دیوانه، جان خود را از دست داده اند.

او گفت:” متأسفانه یک چالش عمده ی برای ما هم هست که در داخل شفاخانه هم سگ های ولگرد را داریم، هرچند تلاش کردیم اینها را از بین ببریم اما محدودیت های ایجاد شد، ما روزانه بین ۵ تا ۱۰ واقعه ی گاز گرفتی داریم و بخصوص اطفال و نکته ی که بسیار خطرناک است واکسین و یا موادی که باید تطبیق شود برای مریض در ساعات اولیه در شفاخانه وجود ندارد و قیمت آن زیاد است”.

سگ های دیوانه و ولگرد نه تنها در سطح شهر و خیابان ها مشاهده می شود بلکه در داخل محیط های آکادمیک، شفاخانه حوزوی و شماری از ادارات دولتی هم به چشم می خورد.

غلام فاروق مجروح، نماینده مردم هرات در پارلمان، اداره های صحت عامه و شهرداری را به نداشتن برنامه ای درست برای جمع آوری این حیوانات متهم میکند.

او گفت:” اداره صحت عامه و شهرداری باید در این زمینه اقدام کنند و حتما همراه شهرداری و صحت عامه هرات در این زمینه گفتگو خواهد شد تا باعث نجات جان شهروندان شود”.

اگر روزانه دست کم ۱۰ تن بر اثر گاز گرفتن سگ های ولگرد به شفاخانه منتقل شوند این آمار در سال دست کم به ۳۶۰۰ تن می رسد.

عبدالحکیم تمنا، رئیس اداره صحت عامه هرات میگوید که در گذشته این اداره مسئولیت تزریق مواد سمی به غذای سگ های ولگرد را برعهده داشته اما این اداره هم اکنون هیچ مسئولیتی در قسمت جمع آوری سگ های ولگرد ندارد.

او گفت:” راهکار بسیار سابقه ی بود که در سال های گذشته ادارات صحت عامه در قسمت تهیه سم و نظارت از انجام این کار داشتند؛ ولی وظیفه ی امحاء و انتقال لاشه مربوط به شهرداری ها بود، در راهکارهای جدید صحت عامه از بحث حیوانی و امحاء سگ ها معاف شده است”.

اداره های شهرداری و صحت عامه در گذشته برای جمع آوری سگ های ولگرد برنامه ای داشتند که تاکنون نتیجه ی قناعت بخشی به دنبال نداشته است.

غلام حضرت مشفق، شهردار هرات به رادیو معراج می گوید که در تلاش ایجاد کمیسیونی به منظور جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر هستند.

او گفت:” اداره شهرداری تلاش میکند در حد توان خود با همکاری ادارات مربوطه یک کمیسیونی تشکیل بدهد و یک تدابیر جدی روی دست گرفته شود”.

براساس معلومات، شماری از سگ های ولگرد داخل شهر به بیماری های مختلف به شمول مریضی سگ دیوانه مبتلا هستند که این موضوع می تواند بیماری مشترکی بین انسان و حیوان ایجاد کند.

از این رو متخصصان توصیه میکنند در صورتی که فردی دچار گازگرفتگی سگ شد، باید سریعا جهت تزریق واکسین به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد