بیش از ۳۰ هزار تن از شهروندان هرات در پروسه  ثبت نام “تقویتی انتخابات” خود را ثبت نام کرده اند. کمیسیون مستقل انتخابات در هجدهم ماه جوزا “روند ثبت نام تقویتی” رای ‌دهندگان را آغاز کرد. این برنامه شامل حال کسانی میشد که تازه به افغانستان بازگشته‌اند، سن هجده سال را در روز انتخابات تکمیل […]

بیش از ۳۰ هزار تن از شهروندان هرات در پروسه  ثبت نام “تقویتی انتخابات” خود را ثبت نام کرده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات در هجدهم ماه جوزا “روند ثبت نام تقویتی” رای ‌دهندگان را آغاز کرد.

این برنامه شامل حال کسانی میشد که تازه به افغانستان بازگشته‌اند، سن هجده سال را در روز انتخابات تکمیل کنند، نام‌های‌شان در فهرست رای‌دهندگان قبلی درست درج نشده باشد، از یک حوزه به حوزه دیگر نقل مکان کرده باشند یا هم به حکم قانون از حقوق مدنی محروم نشده باشند.

احمد داود صدیق زاد، رئیس کمیسیون انتخابات هرات به رادیو معراج می گوید که ۴۳ درصد از این افراد را خانم ها تشکیل میدهند.

او گفت:” استقبال مردم خوب بود و بالاتر از ۳۰ هزار نفر در جریان همین ۲۲ روز در ولایت هرات ثبت داشتیم که باز هم خوشبختانه حضور خانم ها بسیار خوب بود، آخرین آماری که داشتیم ۴۳ درصد خانم ها حضور داشتند و تمدید نشد و مطابق پلان شروع و ختم شد”.

برای ثبت نام تقویتی، چهارده سایت در شهر و ۱۹ سایت هم در ولسوالی های هرات در نظر گرفته شده بود.

با این حال بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا در هرات، به آماری که از سوی کمیسیون انتخابات ارائه شده به دیده ی شک مینگرد.

شهیراحمد احمدیار، مسئول ولایتی بنیاد تیفا در هرات میگوید بر اساس مشاهدات آنان از مراکز ثبت نام، استقبال مردم از پروسه ی “ثبت نام تقویتی” چندان گرم نبود.

او گفت:” آماری که اعلان کردند من این آمار را احتمالی میدانم و برای ما این آمار واقعی نیست و ما فکر میکنیم که باید تعدادی که ثبت نام کرده کمتر از ۳۰ هزار نفر باشد”.

انتخابات در افغانستان همواره با جنجال‌ها و ادعاهای تخلف و تقلب همراه بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ منجر به ایجاد حکومت وحدت ملی شد و همچنین نتیجه انتخابات مجلس نمایندگان که در بیست و هشتم میزان سال ۱۳۹۷ برگزار شد، پس از تاخیر هفت ماهه و ادعاهای گسترده تقلب و تخلف اعلام شد.

با این حال شهروندان هرات این بار خواهان برگزاری یک انتخابات سالم و شفاف هستند.

ذبیح الله جامی، فعال مدنی می گوید که تاکنون اراده قوی برای انتخابات شفاف وجود ندارد.

او خواهان جلوگیری از مداخله ی حکومت در کار کمیسیون انتخابات و عدم استفاده ی حکومت از منابع دولتی در راستای کمپاین های انتخاباتی است.

او گفت:” اینکه ملت آمدند ثبت نام کردند همواره تشنه مردم سالاری و دمکراسی و انتخابات شفاف بودند متأسفانه دولت ها اراده ای برای برگزاری انتخابات شفاف و آزاد نداشتند و اکنون هم ندارند و نخواهم داشت، مردم ما متأسفانه گزینه ی به جز از انتخابات در شرایط بغرنج و پیچیده ندارند، باز هم با وجود که اعتماد شان شکسته شده گزینه دیگری ندارند به جز انتخابات”.    

بر اساس آمار کمیسیون مستقل انتخابات، ۲۴۴ هزار نفر در پروسه ثبت نام تقویتی انتخابات که بیش از ۸۸ هزار نفر آنان زنان و بیشتر از ۳۶ هزار نیز کوچی‌ها هستند خود را ثبت نام کرده اند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان برگزار شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد