اعضای خانواده ی دختر جوانی که دیروز در هرات دست به خودکشی زد امروز با تجمع در مقابل ساختمان ولایت خواهان بررسی این رویداد شدند. خاطره سیمیا، دختر ۲۳ ساله ای است که دیروز خودکشی کرد و جانش را از دست داد. اعضای خانواده ی خاطره میگویند که وی به دلیل خشونت های اعمال شده […]

اعضای خانواده ی دختر جوانی که دیروز در هرات دست به خودکشی زد امروز با تجمع در مقابل ساختمان ولایت خواهان بررسی این رویداد شدند.

خاطره سیمیا، دختر ۲۳ ساله ای است که دیروز خودکشی کرد و جانش را از دست داد.

اعضای خانواده ی خاطره میگویند که وی به دلیل خشونت های اعمال شده از سوی خانواده ی شوهرش دست به خودکشی زده است.

آنگونه که مادر خاطره می گوید گویا خانواده ی شوهر وی از خودکشی اش آگاه بودند اما جلوی او را نگرفتند.

“خانواده ی شوهرش اینقدر توهین و تحقیر می کردند که همه ی صنفی هایش خبر دارند که خاطره مشکل روحی- روانی داره، خودکشی هم می کرد خانواده ی شوهرش خبر داشتن اینقدر طولش دادند که وقتی خبر شدم کار از کار گذشته بود او را آوردند به شفاخانه بجای اینکه به قصه ی او باشند به فکر دعوا و جنجال خود بودند که ما این کارها را برای خاطره کردیم اما حالا این گپ ها چه فایده دارد خاطره ام که رفت بی خاطره شدم”.

خاطره سال چهارم دانشکده ی تعلیم و تربیه بود و آنگونه که دوستان نزدیک او می گویند دختری اجتماعی و مدافع حقوق زنان بود.

دوستانش خودکشی او را تعجب بر انگیز می خوانند.

“مرگ خاطره جان واقعا باور نکردی است خودم هنوز باور نکردم واقعا خیلی غم انگیزه، او خیلی قوی بود و دوست داشت همیشه مبارزه کند اما خشونت های خانوادگی و سنت های غلط حاکم در جامعه باعث شد ما خاطره را ازدست بدهیم”.

تاکنون خانواده ی شوهر خاطره در این باره ابراز نظری نکرده است.

حلیمه سلیمی، مسئول شبکه ی زنان هرات می گوید  تا زمانی که آموزش های لازم برای خانواده ها داده نشود دامنه ی این خشونت ها همچنان ادامه خواهد داشت.

“باید در خانواده ها آموزش هایی داده شود و از سویی مرد سالاری و خشونت ها خانوادگی کاهش پیدا کند باید روی زوایه دید مردان به زنان کار شود تا دیگر به زن ها به عنوان جنس دوم نگریسته نشود مسلما تا زمانی که به زن ها به عنوان جنس ضعیف نگاه شود، این خشونت ها همچنان ادامه خواهد داشت”.

همزمان اداره ی محلی می گوید در صورتی که خانواده ای شکایتی دارد حتما شکایت شان از سوی ارگان های عدلی و قضایی پیگیری خواهد شد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت:” هر گونه ادعایی که از سوی خانواده ی مقتول وجود داشته باشد می تواند شکایت خود را به ارگان های عدلی و قضایی تحویل بدهند و ارگان های عدلی و قضایی روشنایی قانون به این شکایت رسیدگی خواهند کرد”.

با اینکه هنوز مشخص نیست میان خاطره و شوهرش چه گذشته و دلیل اصلی خودکشی وی چیست اما به طور کل، ازدواج های اجباری، تحقیر، توهین، خشونت های خانواده به عنوان نا هنجاری های عمده ی جوامع درجه سوم، بیشتر زنان را هدف قرار می دهد.

این در حالیست که اگر میکانیزم درستی در مدیریت خانواده ها ایجاد نگردد، خاطره ها همچنان خاطره خواهند شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد