شماری از شهروندان و فعالان مدنی در هرات امروز به حمایت از انتخابات در مراکز ثبت نام رای دهندگان حضور یافتند. کمیسیون مستقل انتخابات در هجدهم ماه جوزا “روند ثبت نام تقویتی” رای ‌دهندگان را برای افرادی که تاکنون واجد شرایط رای دهی نبوده اند و یا از مهاجرت باز گشته اند آغاز کرد. با […]

شماری از شهروندان و فعالان مدنی در هرات امروز به حمایت از انتخابات در مراکز ثبت نام رای دهندگان حضور یافتند.

کمیسیون مستقل انتخابات در هجدهم ماه جوزا “روند ثبت نام تقویتی” رای ‌دهندگان را برای افرادی که تاکنون واجد شرایط رای دهی نبوده اند و یا از مهاجرت باز گشته اند آغاز کرد.

با این حال امروز شماری از شهروندان و فعالان مدنی هرات به حمایت از این پروسه در مراکز ثبت نام رای دهندگان حضور یافتند.

آنان با شعار “هیچ گزینه ای بهتر از انتخابات نیست” می گویند که با تمام مشکلات و نگرانی های انتخاباتی آماده اند خود را ثبت نام کنند.

چهارده سایت در شهر و ۱۹ سایت هم در ولسوالی ها برای افراد واجد شرایط در نظر گرفته شده که شامل بخش آقایان و خانم ها است.

پیش از این نگرانی هایی مبنی بر عدم تمایل مردم برای ثبت نام در انتخابات وجود داشت.

با این حال شماری از مردم میگویند که هیچ اطلاعاتی در مورد آغاز ثبت نام تقویتی انتخابات ندارند.

مسئولان بنیاد انتخابات شفاف هم نگران باز ماندن افراد واجد شرایط رای دهی نسبت به عدم آگاهی شان هستند.

شهیراحمد احمدیار، مسئول ولایتی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا در هرات می‌گوید؛ ناآگاهی مردم از آغاز روند ثبت نام رای دهندگان و بی‌ باوری آنان نسبت به برگزاری انتخابات شفاف، باعث شده از این روند استقبال چشم گیری نشود.

او گفت:” خیلی از مراکز هنوز شاید به تعداد دو یا سه نفر و به تعداد انگشتان دست هم افراد مراجعه نکرده باشند به این خاطر می شود گفت که در آن شفافیت که انتظار می رود و نظر به هزینه باز خورد آن با همدیگر متناسب نیست و یکی از دغدغه های ما است و ما امیدواریم که مسئولین کمیسیون انتخابات در زمینه بحث آگاهی دهی مردم هرچه سریع تر اقدام کنند”.

بر اساس معلومات کمیسیون انتخابات، از آغاز پروسه ثبت نام تقویتی رای دهندگان، تا کنون بیش از ۴۵۰۰ تن خود را ثبت نام کرده اند.

احمد داود صدیق زاد، رئیس کمیسیون انتخابات هرات می گوید که قبل از شروع این پروسه از طریق رسانه ها برای مردم آگاهی داده شده بود و در حال حاضر هم ۵۲ مبلغ شان در شهر و ولسوالی ها برای مردم آگاهی دهی میکنند.

او گفت:” ۵۲ نفر مبلغ داریم که در سرتاسر هرات، ولسوالی ها پخش هستند و اینها می روند به مکاتب، مساجد و اجتماعات و تبلیغ میکنند؛ در ضمن پوستر های هم داریم که پخش کردیم و از طریق رادیو ها ۱۶ اعلان هست که ۸۸ مرتبه پخش می شود و از طریق تلویزیون ها ۱۶ اعلان نشر می شود و از قبل داشتیم و همین حالا هم جریان دارد”.

طریقه ثبت نام رای دهند گان طبق سیستم گذشته اجرا می شود.

در انتخابات پارلمانی دست کم ۶۰۰ هزار تن از افراد واجد شرایط رای دهی در هرات خود را ثبت نام کرده اند.

قرار است در ششم ماه میزان سال روان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد