حسیب الله، کودکی ۳ ساله و نابیناست که دو ماه قبل از سوی خانواده اش در شفاخانه ی دولتی هرات رها شد. با وصف گریه های شبانه ی حسیب الله، محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه می گوید بعد از گذشت دو ماه هنوز خبری از خانواده ی این کودک نیست. “این طفل از بطن مادر […]

حسیب الله، کودکی ۳ ساله و نابیناست که دو ماه قبل از سوی خانواده اش در شفاخانه ی دولتی هرات رها شد.

با وصف گریه های شبانه ی حسیب الله، محمد عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه می گوید بعد از گذشت دو ماه هنوز خبری از خانواده ی این کودک نیست.

“این طفل از بطن مادر نابینا است و بخاطر اینکه خوب مراقبت نشده درست راه رفته هم نمی تواند، مدت ۲۰-۲۵ روز در بخش عاجل بستر بود و بعد یکی از همکاران ما به خانه ی خود برد و باز حالا آورده است. از همان زمان هم ما به دنبال افراد و نهاد هایی بودیم که بتواند از این طفل حمایت کند، در گذشته هم از این موارد داشتیم و ماه ها طول کشید تا بالاخره به نهادی جذب شد”.

در ۲۴ ساعت گذشته ویدیوی گریه های حسیب الله کوچک، در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود و تا کنون ۳۲ تن از کاربران برای به عهده گرفتن مصارف سالانه وی اعلان آمادگی کردند.

هر چند هنوز کمکی به وی صورت نگرفته اما آقای جلالی می گوید قرار شده این کودک به بنیاد خیریه ی پیر هرات انتقال یابد.

آقای جلالی گفت:” یک خانمی که تخلصش ابرام است در این پروسه ها کار می کند و چند مورد قبلی را هم ایشان بررسی کردند و ایشان گفتند که ما این کودک را به بنیاد پیر هرات می فرستیم اما افراد از لحاظ مالی تمویل کند و حالا که می گویند ۳۲ تن اعلام حمایت کرده”.

سری زدم به بنیاد خیریه پیر هرات، جایی که قرار است از این به بعد آشیانه ی حسیب الله باشد.

اما عبدالعلی بارکزی، رییس این بنیاد از معرفی حسیب الله کوچک به این مرکز ابراز بی اطلاعی می کند.

“نه ما این کودک را تا کنون دیده ایم نه از حالش خبر داریم و نه از ریاست شفاخانه به ما تماس گرفته و نه این ها حق دارند که کسی را سر به خود روان کنند و رسانه هایی هم که گفتند این کودک به بنیاد پیر هرات انتقال یافته ما همچین کودکی نگرفتیم و اصلا اطلاعی نداریم”.

بنیاد خیریه ی پیر هرات، نهادی غیر دولتیست که با حمایت افراد خیر، برای افراد معلول خدمات ارایه می کند.

در سه سال گذشته بیش از ۱۱ مورد کودک بی سرپرست از مراجع مختلف به بنیاد پیر هرات معرفی شده اما این مرکز تنها توانسته ۷ تن شان را جذب کند.

آقای بارکزی می گوید این کودکان با این وعده که، حامیان شان هزینه ی نگهداری شان را می پردازند، جذب شدند اما پس از جذب شان به این مرکز، حامیان شان با تمام وعده ها ناپدید شدند.

“خوب طفل نان می خواهد، غذا می خواهد، مراقبت و نگهداری می خواهد. ما نهادی هستیم که از حمایت های مردمی تمویل می شویم اینجا کسانی با این وعده که ما کودک را حمایت می کنیم طفلی را می آورند اما بعد اینکه با کمال افتخار آن را جذب کردیم خودشان گم می شوند و از شان خبری نیست”.

بر بنیاد آمارهای شفاخانه ی حوزوی هرات پیش از این چندین خانواده ی دیگر نیز بخاطر عدم توانایی مراقبت، فرزندان شان را در صحن شفاخانه رها کرده اند.

در حال حاضر دو پرورشگاه  دولتی و ۴ پروشگاه خصوصی در هرات فعالیت دارند.

این موضوع اما با توجه به حجم قابل ملاحظه‌ی کودکان خیابانی و بی سرپرست، دشوار به نظر می‌رسد، زیرا دروازه‌ی این مراکز تنها بر روی کودکانی باز است که سند تابعیت داشته باشند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد