وزارت زراعت و مالداری می گوید  گونه ی خطرناکی از ملخ ها پس از تخریب هزاران جریب زمین زراعتی در ایران، با تغییر مسیر راه شان را به سمت افغانستان می پیماند. ملخ هایی که سرعت شان در وزش باد، پنجصد کیلومتر در ۲۴ساعت که چیزی بیشتر از ۲۰ کیلو متر در ساعت، تخمین شده […]

وزارت زراعت و مالداری می گوید  گونه ی خطرناکی از ملخ ها پس از تخریب هزاران جریب زمین زراعتی در ایران، با تغییر مسیر راه شان را به سمت افغانستان می پیماند.

ملخ هایی که سرعت شان در وزش باد، پنجصد کیلومتر در ۲۴ساعت که چیزی بیشتر از ۲۰ کیلو متر در ساعت، تخمین شده است.

در این میان ولایت های هرات، فراه و نیمروز در خط سرخ این خطر قرار دارند.

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارت اما می گوید آمادگی ها برای مهار این احتمال وجود دارد.

“به ولایت های فراه، هرات و نیمروز ما آگاهی نشر کردیم، هرچند ملخ ها مسیر خود را تغییر دادند و مبارزه در ایران هم صورت گرفته ولی با آن هم ما در کل افغانستان بخصوص ولایت های غرب آمادگی گرفتیم، ادویه کافی، متخصصان کافی، کارمندان و لوازم کافی هست برای اینکه مبارزه صورت گیرد”.

زمین های زراعتی هرات پیش از این نیز میزبان ملخ های صحرایی بوده است.

دهقانان می گویند در آن زمان ملخ ها دمار از مزارع شان در آورده بود و آنها به سختی ملخ ها را مهار کردند.

“سنه ی پنجاه بود که ملخ می آمد و مردم جوی می کندند و این ها را به داخل جوی می انداختند و خاک روی شان می ریختند از درخت و حاصل هر چه که بود درو کرد و خورد و هیچی برای مردم باقی نگذاشت، در قریه های دور ولسوالی ما بود همه چیز را تخریب کرد والا تا هنوز که ملخ نیامده خدا رحم کنه که نیایه”.

در هرات مسئولان اداره ی زراعت می گویند هزاران لیتر مواد کیمیاوی ضد ملخ و شماری ماشین های مخصوص را برای مهار این نگرانی آماده کرده اند.

بشیر احمد احمدی، معاون اداره ی زراعت می گوید به تمام ولسوالی ها و قریه ها هدایت های لازم داده شده است.

“هزار لیتر ما ادویه داریم، ماشین های “ULV” هست و منابع بشری هم موجوده و به تمام مدیریت های منابع بشری و ولسوالی ها اطلاع رسانی کردیم که در صورت مشاهده ی ملخ حتما ما را در جریان بگذارند”.

اداره های زراعت فراه و نیمروز نیز آمادگی های خود برای مهار ملخ ها را گرفته اند.

اکبر شریفی، رییس زراعت نیمروز می گوید در این ولایت ادویه ی مهار ملخ در ولسوالی ها انتقال داده شده است و تعدادی نیز به شکل مسلکی آموزش مقابله با ملخ دیده اند.

“ما ادویه لازم را به همه ی ولسوالی ها توزیع کردیم و از سوی وزارت زراعت هم تیمی متخصص به نیمروز آمده که قرار است به همراه آنها به ولسوالی ها برویم و ساحات را از نزدیک ببینیم و اینکه این تیم هم تعدادی را آموزش مسلکی می دهد”.

بنابر گزارش وزارت زراعت اگر این ملخ‌ها به پاکستان هم بروند، مسیر برگشت‌شان به افغانستان است و اگر مبارزه با آنان صورت نگیرد، بیشتر باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی را نابود خواهند کرد.

ملخ های صحرایی در پی تنش های آب و هوایی حمله می کنند.

بارش های شدید ناگهانی و گردبادها به یکباره رطوبت را در مناطق خشک و نیمه خشک افزایش داده و زمینه را برای هجوم ملخ ها و تخم گذاری آنان مساعد کرده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد