عبدالصبور رحمانی، رییس اداره زراعت میگوید بزودی بزرگترین شرکت تولید لبنیات با ظرفیت روزانه ۱۵۰ متریک تن در هرات ایجاد می شود. آقای رحمانی می گوید با آغاز فعالیت این شرکت در اوایل ماه جوزا، نه تنها هرات در تولید لبنیات به خودکفایی می رسد بلکه مازاد آن به ولایات دیگر صادر می شود. هم […]

عبدالصبور رحمانی، رییس اداره زراعت میگوید بزودی بزرگترین شرکت تولید لبنیات با ظرفیت روزانه ۱۵۰ متریک تن در هرات ایجاد می شود.

آقای رحمانی می گوید با آغاز فعالیت این شرکت در اوایل ماه جوزا، نه تنها هرات در تولید لبنیات به خودکفایی می رسد بلکه مازاد آن به ولایات دیگر صادر می شود.

هم اکنون روزانه ۱۰۰ فارم گاوداری و مالداری های سنتی در قریه های هرات، ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار لیتر شیر تولید می کنند که ۴ شرکت تولید کننده ی لبنیات، ظرفیت پروسس آن را ندارند.

این در حالیست که سال قبل به دلیل خشکسالی و کمبود علوفه، مالداران مجبور به فروش دام های خود شدند که این امر بر روی میزان تولید شیر در هرات تاثیر منفی گذاشت.

مسئولان اداره ی زراعت می گویند تلاش میکنند تا با در اختیار گذاشتن القاء مصنوعی به مالداران، این ضایعه را جبران کنند.

عبدالصبور رحمانی گفت:” کوشش می کنیم که امسال لابراتوارهای خود را تکمیل کنیم تا دیگر مجبور به واردات اسپرم از کشورهای دیگر که مشکلات زیادی هم دارد نباشیم، تا اینکه حتی بتوانیم اسپرم مورد ضرورت زون را از طریق این لابراتوار تولید کنیم و القاء مصنوعی نتیجه ی خوبی در پی داشته بخصوص در قسمت ازدیاد نسل و اکثر مالداران از این راضی اند بخصوص مالدارانی که در قریه ها به شکل پراکنده مالداری دارند”.

هم اکنون قیمت هر کیلو شیر وطنی ۲۰ تا ۲۵ افغانی است و یک کیلو شیر وارداتی ۵۰ تا ۶۰ افغانی در بازارهای هرات به فروش می رسد.

وکیل احمد عمر علی، کارشناس زراعتی می گوید با ساخت این چنین شرکتی، هم در کار مالداران سهولت ایجاد می شود و هم ورود محصولات مشابه توقف می یابد.

“خیلی از افراد در قریه ها مواشی بسیار زیادی دارند و تولید شیر زیادی هم دارند اما متاسفانه رنجی که می برند جایی برای ذخیره ی آن ندارند، به طور مثال شخصی در یکی از قریه جات ده تا گاو دارد و شیر آن را هم بدست می آورد و بازاری هم برای فروش آن مقدار شیر در آن قریه نیست و اگر خواسته باشد آن مقدار شیر را به مرکز شهر انتقال دهد حداقل یک و نیم الی دو ساعت طول می کشد که شیر آن خراب می شود و مطمئن هستم که این به نفع خود مالدار هم هست و اینکه مردم صد درصد موافق هستند که محصولات خود را سر سفره داشته باشند تا اینکه محصول صنعتی -پلاستیکی سایر کشورها را در سفر خود داشته باشند”.

علی رغم اینکه درصد بالایی از جمعیت افغانستان مشغول مالداری هستند اما بازارهای این کشور هنوز با محصولات وارداتی تغذیه می شود.

حال باید دید که ساخت این شرکت چقدر می تواند خلاء محصولات داخلی را پر سازد و با محصولات وارداتی رقابت کند.

 

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد