بهار امسال در هرات همگام بود با بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب های ویرانگر! سیلاب هایی که بر علاوه ی تلفات جانی، به هزاران جریب زمین زراعتی و باغ ها خسارت وارد کرد. مزارع گندم های للمی، تازه به خوشه نشسته بود که جاری شدن سیلاب ها تمام امید دهقانان را به یاس […]

بهار امسال در هرات همگام بود با بارندگی های شدید و جاری شدن سیلاب های ویرانگر!

سیلاب هایی که بر علاوه ی تلفات جانی، به هزاران جریب زمین زراعتی و باغ ها خسارت وارد کرد.

مزارع گندم های للمی، تازه به خوشه نشسته بود که جاری شدن سیلاب ها تمام امید دهقانان را به یاس تبدیل کرد.

مناطقی از مرکز شهر و ولسوالی های غوریان، زنده جان، پشتون زرغون، گذره، انجیل، گلران و کشک رباط سنگی شاهد جاری شدن سیلاب های سهمگین بودند.

دهقانان میگویند سال گذشته خشکسالی و امسال هم ترسالی سبب شده میلیون ها افغانی به آنان خسارت وارد شود.

“زمین های زیادی در قریه ی ما سیل برده، خانه های ما هم سیل برده، هر چه کشت کرده بودیم سیل برد، او زمین هایی که سیل برده معلومه حاصل نمیدهد و مجبوریم دیگه چیزی کشت کنیم. خوب زمین های ما در گذره نزدیک بند بوده و همه سیل برده مجبوریم دوباره بازسازی کنیم تا بشه چیزی در آن کشت کرد”.

خشکسالی در غرب کشور، به آن میزان که در ولایت های بادغیس و غور جدی بود در هرات جدی نبود، اما تاثیر مستقیمی بر کار و بار دهقانان داشت.

سال گذشته حاصلات گندم هرات به دلیل خشکسالی با کاهشی چشمگیر، به حدود  ۲۰۰ هزار متریک تن رسید در حالیکه سال قبل از آن، بیش از ۳۰۰ هزار متریک تن بود.

بشیر احمد احمدی، آمر بخش زراعت و مالداری میگوید امسال میزان بارندگی ها به ۲۷۰ میلی متر رسیده که می تواند برای برداشت حاصلات بیشتر امیدوار کننده باشد.

“۹۰ هزار ساحات گندم للمی که در سال گذشته کشت شده بود بخاطر خشکسالی حتی نتوانستیم یک سیر هم تولید کنیم اما امسال خوشبختانه سطح آب های زیر زمینی از دو تا ۷ متر بالا آمده و علوفه به اندازه ی کافی هست برای مواشی و در قسمت زراعت هم ما در این سال حاصلات خوبی خواهیم داشت”.

خشکسالی سال گذشته سبب شد تا ادارات و نهادهای مختلف، کمک هایی را برای دهقانان و مالداران هرات در نظر گیرند.

وزارت زراعت به منظور انکشاف اقتصاد روستایی و کمک به دهقانان برنامه ی قرضه های کوچک را در۷ ولایت کشور راه اندازی کرده است.

محمد آصف نیکزاد، مسئول این برنامه می گوید ۸ ولسوالی هرات شامل این برنامه است و قرار است از ۲۰۰ دالر تا ۱۵ هزار دالر به تناسب زمین زراعتی به دهقانان قرضه دهند.

“یک دهقان نیاز دارد که در زمان کشت، تخم اصلاح شده در دسترس آن قرار بگیرد، کود مناسب در اختیارش باشد و بتواند در زمان مناسبش زمین خود را اصلاح کند. تمام این فعالیت ها هزینه ای را می طلبد تا دهقان بتواند زراعت پیشرفته یا میکانیزه ای داشته باشد بنا ما سعی می کنیم این قرضه ها را با سهولت بهتر در اختیار دهقانان قرار دهیم”.

سیلاب اگرچه محصولات زراعتی امسال را  قبل از برداشت با خودش برد اما باغ داران و دهقانان هنوز به پایان سال امیدوارند.

با ین وجود خرید محصولات داخلی از سوی شهروندان و نهادی های دیگر و توقف واردات محصولات مشابه می تواند برای دهقانان زخم خورده ی امسال قوت قلبی باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد