در سال های اخیر مسئله آب به عنوان یک موضوع بسیار مهم در مباحث بین المللی جای گرفته است. موضوع هشدارها هر چند ابتدا از محافل علمی برخواست اما با مشاهده مسایل عینی و بحران کم آبی این موضوع در سطوح ملی و بین المللی نیز راه یافت. انستیتوت  مطالعات استرتیژیک افغانستان امروز از پژوهش […]

در سال های اخیر مسئله آب به عنوان یک موضوع بسیار مهم در مباحث بین المللی جای گرفته است.

موضوع هشدارها هر چند ابتدا از محافل علمی برخواست اما با مشاهده مسایل عینی و بحران کم آبی این موضوع در سطوح ملی و بین المللی نیز راه یافت.

انستیتوت  مطالعات استرتیژیک افغانستان امروز از پژوهش “هری‌رود؛ مروری بر حوزه‌ِی آبریز” در هرات رونمایی کرد.

مسئول این انستیتوت در هرات می گوید که این نخستین پژوهش در حوزه آبی کشور است.

علی حسینی، پروهشگر این حوزه میگوید یافته های آنان نشان می دهد که میزان آب هریرود از سال ۱۳۴۰ به این سو ۵۰ درصد کاهش یافته است.

او می گوید یافته های پژوهش‌اش نشان می دهد که استفاده نامتوازن کشورهای مصرف کننده (ایران و افغانستان) و تغییرات اقلیمی باعث کاهش میزان آب در هریرود شده است.

ساخت افراطی سدها و حفر چاه های عمیق در مسیر هریرود نیز از مواردی است که نظر به این پژوهش در دراز مدت می تواند بحران کم آبی و آسیب های محیط زیستی را شدت بخشد.

علی احمد عثمانی، وزیر پیشین انرژی و آب کشور می گوید استانداردهای لازم جهت اعمار سد ها در افغانستان در نظر گرفته می شود اما برنامه مشخصی تاکنون برای مدیریت آب های زیرزمینی وجود ندارد.

او می گوید سرمایه گذاری در بخش مصرف درست آب و جلوگیری از ضایعات می تواند از تشدید بحران جلوگیری کند.

حوزه آبریز هریرود از کوه های مرکزی افغانستان سرچشمه گرفته و از ولایات غور و هرات می گذرد و سپس وارد ایران شده و در نهایت وارد بیان های “قره قوم” در ترکمنستان می گردد؛ از این رو حوزه هریرود میان کشورهای افغانستان، ایران و ترکمنستان مشترک است.

مساحت کل این حوزه ۱۱۲۲۰۰ کیلومتر مربع بوده که ۳۵ درصد در افغانستان، ۴۴ درصد در ایران و ۲۱ درصد در ترکمنستان می باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد