عالمان دین در هرات ضمن محکوم کردن خواسته های اخیر طالبان، حمایت شان را از نیروهای امنیتی اعلام کردند. به باور آنان دولت نباید به قبول خواسته های نا مشروع طرف های درگیر تن دهد. شیرمحمد عباس استانکزی، رییس هیات طالبان در نشست قطر با تاکید بر منحل شدن ارتش افغانستان در یک مصاحبه گفته […]

عالمان دین در هرات ضمن محکوم کردن خواسته های اخیر طالبان، حمایت شان را از نیروهای امنیتی اعلام کردند.

به باور آنان دولت نباید به قبول خواسته های نا مشروع طرف های درگیر تن دهد.

شیرمحمد عباس استانکزی، رییس هیات طالبان در نشست قطر با تاکید بر منحل شدن ارتش افغانستان در یک مصاحبه گفته بود پس از خروج نیروهای آمریکای از افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور “وجود نخواهند داشت و دوباره ساخته خواهند شد.

او تاکید کرده بود که قانون اساسی کنونی افغانستان اعتبار ندارد، زیرا از جانب “کشورهای غربی بر مردم افغانستان تحمیل شده” و باید قانون اساسی جدید با “معیارهای اسلامی و ارزش‌ های افغانی” تدوین شود.

اکنون عالمان دین می گویند که حکومت خواسته هایی را بپذیرند که خلاف نظام و توقعات مردم نباشد.

روح الله صادقی، عالم دین می گوید منحل کردن نیروهای امنیتی غیر ممکن است.

“در افغانستان اگر اردو نداشته باشیم دیگر چیز دیگری هم نداریم اردوی ما نتیجه ی زحمت های ۱۸ ساله ما است. این ها خون دادند کشته دادند و خانواده های شان اکنون کسی را ندارند ما چگونه می توانیم اینها را نادیده بگیریم”.

در تازه ترین نشست بین طالبان و چهره های سیاسی افغانستان در مسکو، اشتراک کنندگان توافق کردند که برای استقرار صلح در کشور نیروهای خارجی به صورت کامل از افغانستان خارج شوند.

دولت افغانستان اما از این نشست غایب بود و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور گفته اشتراک کنندگان در این نشست صلاحیت اجرایی ندارند.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان اما امروز در توئیتر خود نوشته که هیچ جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود ندارد.

پیش از این  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گزارش سالانه خود گفته بود کشورهای کمک کننده به افغانستان زمانی که در مذاکرات با طالبان پیشرفت داشته باشد، می‌تواند شمار نیروهای‌شان را در افغانستان کاهش دهند.

عالمان دین در هرات از طالبان می خواهند که با نمایندگان کشور گفتگو کنند و خواسته های شان را مطرح کنند.

“طالب و نیروهای امنیتی هر دو از این جنگ خسته شدند و مردم نیز دوست ندارند دامنه ی این جنگ ادامه پیدا کند ما از همه ی طرف ها می خواهیم که بیایند و صحبت کنند و خواسته های شان را مطرح کنند و از جامعه ی جهانی می خواهیم که به خواسته های همه توجه کند، اگر طالب مطابق خواسته های اسلام عمل کند ما نیز راضی هستیم و برادر ماست”.

در ابتدای این گفتگو ها طالبان اعلام کردند که حاضر به مذاکره با نمایندگان حکومت افغانستان نیستند و اما چهره های سیاسی را پذیرفته اند.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور نیز در آخرین مصاحبه ی خود گفته بود که هدف طالبان این است تا حکومت ضعیف و نابود شود.

اکنون شهروندان نگران آینده ی این گفتگو ها اند.

آنان می گویند صلحی که به قیمت از دست رفتن داشته های امروز شان باشد، را نمی پذیرند.

“باید به ارزش های ما، هویت ما و ارزش های ملی ما احترام گذاشته شود ما واقعا از این همه جنگ خسته شده ایم و مطمئن هستم همه صلح می خواهند، تاکنون گفتگوی های صلح خوب پیش رفته اما ما نگرانیم از دولت می خواهیم بیشتر توجه کند”.

تا اینجای کار، شهروندان بیشتر شاهد لیست بلند بالایی از خواسته های گروه طالبان بودند.

تا جایی تا کنون مشخصا با نمایندگان حکومت گفتگویی صورت نگرفته و بیشتر نقش کشورهای همسایه انتقال دادن خواسته های این گروه بوده است.

اما آیا امیدی به تغییر موضع طالبان هست تا دولت افغانستان نیز مستقیما در این گفتگو ها دخیل شود؟

محمد رفیق شهیر آگاه امور سیاسی:

“صلح کار یک شبه نیست، نیازدارد تا همه ی طرف های درگیر بیشتر توجه و تلاش کنند، من خواسته های هر دو طرف را شنیده ام و بیایید خوش بین باشیم طالبان که نمایندگان احزاب را پذیرفتند دیری نخواهد گذشت که با نمایندگان حکومت هم صحبت خواهند کرد، مسلما این موضع گیری ها پایدار نخواهد ماند”.

عالمان دین در هرات در حالی حمایت شان را از نیروهای امنیتی اعلام می کنند که روز گذشته نیز جامعه مدنی این ولایت خواهان پر رنگ شدن نقش مردم در این گفتگوها شد.

همزمان زنان هرات نیز در یک تجمع از نقش حاشیوی زنان انتقاد کردند و تاکید کردند که زنان نیز باید در گفتگو ها دخیل باشند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد