برای بیش از دو هزار خانواده ی بیجا شده، عودت کننده و باشنده گان مستضعف بومی هرات، کمک های نقدی سازمان ملل متحد توزیع شد. برای هر خانواده ۲۰۰ دالر در نظر گرفته شده بود. اکثر این بیجا شده گان از ولایت های غور، بادغیس، فراه و فاریاب هستند که از دو ماه تا ۳ […]

برای بیش از دو هزار خانواده ی بیجا شده، عودت کننده و باشنده گان مستضعف بومی هرات، کمک های نقدی سازمان ملل متحد توزیع شد.

برای هر خانواده ۲۰۰ دالر در نظر گرفته شده بود.

اکثر این بیجا شده گان از ولایت های غور، بادغیس، فراه و فاریاب هستند که از دو ماه تا ۳ سال در مدت های مختلف به هرات پناه آورده اند.

جاوید نادم رییس مهاجرین و عودت کننده گان هرات گفت:” برای ۲۲۲۹ فامیل کمک های نقدی فی فامیل ۲۰۰ دالر داده شد. یک هزار آن از جمله بیجا شده گان متاثر از خشک سالی هستند افراد با نیازمندی های خاص هستند، بیجا شده گان ناشی از جنگ ها و افراد بومی هرات که قبلا در این سازمان ثبت بوده اند و همچنین قرار است کمک هایی از سوی سازمان غذایی جهان به ۵۰ هزار خانواده توزیع شود که این خانواده ها قبلا از سوی همین نهاد سروی شده است.”

جنگ، فقر و مهم تر خشکسالی، عامل بیجا شدن کتله ی عظیمی از بیجا شده گان داخلی عنوان شده است.

آنگونه که آنان می گویند در صورتی که مناطق اصلی شان امن باشند حاضرند برگردند.

بیجا شده گان می گویند که کمک هایی که از سوی دولت و سایر نهاد های دولتی صورت می گیرد برای شان کافی نیست.

” مناطق مان نا امن است اگر طالبان نمی بود ما حاضر هستیم برگردیم درآنجا حداقل نان پیدا می کردیم و اینگونه مثل حالا یخ نمی زدیم، جانم درد می کند بیماری شکر دارم، تمام زانو هایم درد می کند به خانه هیچی نداریم بخوریم گشنه می مانیم، به خیلی از خانواده ها هنوز خیمه توزیع نشده و آنها نه خیمه دارند و نه خانه.”

سرمای هوا و نبود خیمه، زندگی را به کام بیجا شده گان تلخ ساخته است؛ تا جایی که بخشی از این کتله هنوز پروسه سروی را سپری نکرده و کمکی دریافت نکرده اند.

مسئولان اداره مهاجرین می پذیرند که سطح کمک ها پایین است و این مقدار نمی تواند برای پیشبرد زندگی بیجا شده گان و عودت کننده گان کافی باشد.

جاوید نادم رییس این اداره می گوید تلاش دارند تا این کمک ها در دسترس همه ی نیازمندان قرار گیرد.

“به مهاجرین حق می دهیم، بله این کمک ها ناکافی است ما ۲۸ هزار خانواده را تثبیت کردیم به عنوان بیجا شده اما برای ۱۳ هزار خانواده کمک توزیع شده چون منابع ختم شد و موسسات هم منابع در اختیار ندارند.”

همزمان با این اداره مبارزه با حوادث طبیعی وضعیت بیجا شده گان و خانواده های آسیب پذیر را نگران کننده می خواند.

حمید مبارز، رییس این اداره می گوید خشک سالی های اخیر سبب شده تا امسال تعداد بیشتری از ولایات اصلی شان بیجا شوند.

” سه سال گذشته را اگر مد نظر بگیریم حداقل ما برای ۷-۸ هزار خانواده کمک های اضطراری احتمالی را مد نظر می گرفتیم اما امسال بری ۱۹ هزار خانواده مد نظر گرفتیم. این هم به این دلیل است که بخاطر خشک سالی و جنگ ها تعداد زیادی بیجا شده است.”

وزیر مهاجرین و عودت کننده گان پیش از این در سفرش به هرات گفته بود که آنها تلاش دارند تا بیجا شده گان را به ولایت های اصلی شان انتقال دهند.

اعضای شورای ولایتی هرات اما می گویند تاکنون هیچ اقدام جدی ای در راستای انتقال بیجا شده گان صورت نگرفته است.

محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی می گوید این بیجا شده گان هرات را بستر امن و مساعدی برای خود شان یافته اند.

“مهاجرین و بیجا شده گانی که به هرات آمده اند به هیچ  عنوان حاضر نیستند که بروند و هرات را ترک کنند و اگه پروژه ای قرار باشد که برای انتقال این ها راه اندازی شود ناکام خواهد بود چون این بیجا شده گان احساس می کنند هرات جای خوبی برای شان است.”

بنابر آمارهای اداره ی مهاجرین و عودت کننده گان، از ۵۷ میلیون افغانی بودجه ی اختصاص یافته برای انتقال عودت کننده به مناطق اصلی شان، این اداره ۹۹ درصد این هزینه را به مصرف رسانده و توانسته ۱۰۸ خانواده  را به ولسوالی های کشک رباط سنگی و ادرسکن انتقال دهند.

هم اکنون تقریبا ۷ نهاد ملی و بین المللی در قسمت رسیدگی و انتقال کمک های بشر دوستانه به بیجا شده گان، آسیب دیده گان و قربانی های جنگ فعالیت می کنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد