مسئولان کمیسیون حقوق بشر هرات از افزایش قاچاق انسان به ویژه کودکان اظهار نگرانی میکنند. بر اساس آمار این کمیسیون در حال حاضر همه روزه حدود ۵ هزار کودک قاچاق شده از مرزهای مختلف وارد افغانستان می شود. عبدالقادر رحیمی، رییس کمیسیون حقوق بشر هرات می گوید تنها از مرز تورغندی به طور اوسط روزانه […]

مسئولان کمیسیون حقوق بشر هرات از افزایش قاچاق انسان به ویژه کودکان اظهار نگرانی میکنند.

بر اساس آمار این کمیسیون در حال حاضر همه روزه حدود ۵ هزار کودک قاچاق شده از مرزهای مختلف وارد افغانستان می شود.

عبدالقادر رحیمی، رییس کمیسیون حقوق بشر هرات می گوید تنها از مرز تورغندی به طور اوسط روزانه ۲۰۰ کودک به کشور بازگردانده می شوند.

“روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کودک از مرز های هرات وارد میشود، شما فکر کنید چه تعداد از کشور خارج می شوند، به همین ترتیب از مرز نیمروز و قندهار هم می آیند که اگر به طور مجموعی مد نظر بگیریم این تعداد به مرز ۵ هزار هم می رسد؛ آماری که فوق العاده نگران کننده است. کودکانی که ما با آنها حرف زدیم از تجاوز و خشونت هایی که دیده اند صحبت کردند، بعضی از این کودکان با دست و پای شکسته به کشور بازگشته اند و در مواردی گفته شده از این کودکان برای انتقال محموله هایی استفاده می کردند.”

پیش از این مسئولان موسسه امداد و انکشاف سریع گفته بودند که نظرسنجی ای در ولایت های هرات، قندهار، کندز و ننگرهار انجام داده اند و در این نظر سنجی، مشخص شده که بسیاری از مردم از قاچاق انسان آگاهی ندارند.

شهروندان هرات می گویند بسیاری از خانواده ها به دلیل نداشتن آگاهی کافی، زندگی خود و فرزندان شان را با خطر مواجه می سازند.

“ما از فامیل های مان رفتند و در کنار اینکه مال خود را از دست دادند ما فقط اجساد شان را تسلیم شدیم.
اکثر خانواده هایی که می روند آگاهی ندارند فکر می کنند آنچه در فیلم ها و در دنیای مجازی هست واقعیت دارد و قاچاق بران هم از سادگی آن ها استفاده می کنند و بیشتر آنها را مشتاق می سازند تا پول بدست بیاورند.”

مسئولان حقوق بشر می گویند اکثرا کودکان بین ۱۳- ۱۸ سال قربانی قاچاق می شوند.

عبدالقادر رحیمی، رییس کمیسیون حقوق بشر هرات می گوید قاچاق بران در مناطق دور دست، خانواده ها را به بهانه ی ساختن آینده ی بهتر برای فرزندان شان فریب میدهند.

“قاچاق بران  به روستاها می روند و پدر ها را اغواء می کنند و سعی می کنند رضایت آنها را بدست آورند و به آنها می گویند که کودکان شما را به کار می گیریم و بعد دست مزد آنها را به شما روان می کنیم اما اکثر این وعده ها هیچ وقت جنبه ی عملی به خود نمی گیرد.”

اداره عودت و مهاجرین در هرات با رد آمار کمیسیون حقوق بشر می گوید که روزانه حداکثر ده کودک از مرز های هرات وارد کشور می شود.

جاوید نادم، رییس این اداره هر چند قاچاق انسان را رد نمی کند اما می گوید از هرات کودکی قاچاق نمی شود و این کودکان از سایر ولایت ها هستند.

“ما در هرات مرزی نداریم که کودکان قاچاق شوند اما آمار افرادی که وارد می شوند؛ تعداد این کودکان به ۸-۱۰ کودک می رسد البته ما نمی توانیم منکر قاچاق انسان شویم زیرا از دیگر مرزهای کشور انجام می شوند.”

همزمان با این اعضای شورای ولایتی می گویند بی کفایتی و نبود برنامه ای منظم سبب شده تا قشر جوان بخصوص کودکان بیشترین آسیب را متحمل شوند.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی می گوید نهادهای حامی کودکان باید قبل از رخداد بحرانی کلان تر چاره ای به این مسئله باندیشند.

“نمونه ی این کودکان در خیابان ها زیاد است و عده ای سودجو سعی می کنند این کودکان را به نحوی به کشورهای دیگر بفرستند. البته من تاکید می کنم که باید دولت و دیگر نهادهای حامی کودکان باید در این زمینه اقدام کنند.”

دو هفته پیش سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان در مراسم گرامی داشت از روز جهانی مهاجرت در کابل از بازداشت اعضای یک‌صد باند قاچاق انسان خبر داد.

او گفته بود که این افراد عمدتا در مرزهای جنوبی و غربی افغانستان فعالیت می‌ کردند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات هر چند آماری از تعداد افرادی که در این راستا بازداشت شده، ارایه نمی کند اما می گوید تلاش ها برای جلوگیری از قاچاق انسان جریان دارد.

“ما برای جلوگیری از استفاده ی کودکان به کارهای شاقه و سخت یک سری برنامه هایی داشتیم این برنامه ها را به گونه ی جدی پیگیری می کنیم و تعهد ما این است که بتوانیم در این مورد دست آوردهایی داشته باشیم البته در کنار نیروهای امنیتی خانواده ها هم مسوول اند که با نهادهای دولتی همکاری کنند.”

فقر، بیکاری و جنگ پدیده هایی است که خانواده ها را مجبور به ترک کشور ساخته است. هم اکنون حدود ۶ میلیونی مهاجر افغان در دو کشور ایران و پاکستان زندگی می کنند.

خشک سالی های اخیر نیز بر دامنه ی این نگرانی ها افزوده است.

در جریان سال روان ۶۵۰ هزار تن در اثر خشکسالی و ناامنی عمدتا در ولایت‌های غربی کشور از مناطق‌شان بیجا شده‌اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد