مسئولان محلی هرات امروز برای یافتن راه حلی مناسب جهت ایجاد نظم در شهر، گردهم جمع شدند. این گردهمایی از سوی اتاق های تجارت هرات به راه انداخته شده بود. مسئولان مدیریت ترافیک و اداره های شهرداری، ترانسپورت، فرماندهی پلیس و مقام ولایت هرات در این جلسه حضور داشتند. موجودیت بساطی ها، کراچی ها و […]

مسئولان محلی هرات امروز برای یافتن راه حلی مناسب جهت ایجاد نظم در شهر، گردهم جمع شدند.

این گردهمایی از سوی اتاق های تجارت هرات به راه انداخته شده بود.

مسئولان مدیریت ترافیک و اداره های شهرداری، ترانسپورت، فرماندهی پلیس و مقام ولایت هرات در این جلسه حضور داشتند.

موجودیت بساطی ها، کراچی ها و موترهای ویشی و سه چرخه ها در خیابان های هرات، سبب شده تا شهر بیش از پیش بی نظم و خیابان ها با ترافیک شدیدی مواجه باشد.

سعد خطیبی، رئیس اتاق تجارت میگوید برای حل این نابسامانی ها، باید تمام ادارات دست به دست هم دهند.

او گفت:” بخش عمده ی از بازار مربوط به بخش خصوصی می شود، متأسفانه بین بعضی از ادارات کشیده گی های بود ما خواستیم که این وضعیت تغییر کند و همه با همدلی به دنبال راه حل باشند و به دنبال متهم کردن یک دیگر نباشند”.

چندی پیش کمیسیون انسجام شهری که متشکل از چندین اداره از جمله شهرداری، ترافیک و ترانسپورت است، برای نظم بخشیدن به خیابان ها و پیاده روها به فعالیت آغاز کرد.

اما به نظر میرسد که فعالیت این کمیسیون، تاثیر چندانی نداشته است.

با این حال مونسه حسن زاده، معاون اجتماعی مقام ولایت می گوید که در گذشته شماری از افراد زورمند مانع تطبیق برنامه های شهرداری میشدند اما حال این امیدواری به وجود آمده که این تلاش ها به نتیجه برسد.

او گفت:” بخش شهرداری ادعا کرد که افرادی از ادارات مختلف و یا از افراد زورمند مانع کار آنها بودند، جلسه امروز را ما به فال نیک میگیرم و امیدوار هستیم که قدم های موثری برداشته شود”.

اداره شهر داری، نقش اساسی در کمیسیون انسجام شهری دارد.

مرجان غوریانی، معاون شهرداری هرات می گوید که در جلسه امروز قرار شده تا اداره های مربوط از جمله اداره شهرداری طرح خود را در جلسه بعدی ارایه کنند تا برنامه ی اساسی را برای انسجام شهری روی دست گیرند.

او گفت:” طبق نتایج جلسه مشخص شد که جلسه بعدی به زود ترین فرصت گرفته شود و تمام ادارات مربوط طرح های خود را بر روی ورق ارایه بدارند و اداره شهر داری هم از اداره های است که ذی دخل است و طرح خود را ارایه خواهد کرد و بعد به مرحله عملی اقدام خواهد شد”.

در جلسه امروز یکی از نگرانی ها عمده، موجودیت موترهای فرمان راست در خیابان های شهر بود.

موترهایی که بر اساس قانون حق گشت گذار در خیابان ها را ندارند.

بارها دولت خواسته تا این موترها را از سطح کشور جمع آوری کند اما هیچگاه موفق به این کار نشده است.

غلام سخی حسینی، مدیر ترافیک هرات می گوید که پیشنهادی را به شورای نظامی فرستاده و منتظر تصویب این پیشنهاد از سوی شورای نظامی است.

او گفت:” در گذشته شما در جریان قرار دارید که برای جمع آوری موتر های ویشی چه مشکلاتی بود، اما این بار دولت با همکاری مردم مصمم و پیشنهادات ما به شورای نظامی گذاشته است و هر لحظه ی که به تصویب برسد قول می دهم که موتر های ویشی و بی اسناد را جمع آوری میکنم”.

با این حال شورای ولایتی هرات از کار کرد کمیسیون انسجام شهری انتقاد میکند و می گوید فعالیت این کمیسیون تاکنون نتیجه ای را در پی نداشته است.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات گفت که باید برای حل مشکلات داخل شهری، اقدامات بیشتری روی دست گرفته شود.

او گفت:” من فکر میکنم که جلسه امروز هم مثل جلسه های قبلی است، نحوه نظریات حاضرین، اتهام زدن بر یک دیگر بود، اول اینکه میزبان مان که اتاق تجارت است باید اصلاح را از خود شروع کند، تجار ما موتر های ویشی وارد نکنند داخل هرات و سه چرخه های که در شهرک صنعتی تولید می شود جلوگیری کنند”.

از دید آگاهان امور، ریشه ی موجودیت بی نظمی های کنونی در شهر هرات، بیکاری است.

محمد رفیق شهیر میگوید بیکاری سبب شده تا شمار زیادی از افراد برای کسب درآمد دست به پهن کردن بساط و یا خرید سه چرخ بزنند.

آقای شهیر میگوید تا زمانیکه دولت اشتغال زایی نکند، بحران کنونی در شهر هرات به سختی برطرف خواهد شد.

او گفت:” جمع آوری بساطی ها فایده ندارد، هر قدر هم که جمع کنیم جای بساطی را  بساطی دیگری میگیرد اما تا کار اساسی نکنیم و تا برای مردم شغل ایجاد نکنیم، در ولسوالی ها زراعت را تقویت نکنیم مردم به شهر رجوع میکنند”.

بار ها نشست های به منظور حل مشکلات داخل شهری در هرات برگزار شده اما شهر هنوز هم در گرداب بی نظمی به سر می برد.

قرار است در جلسه بعدی نهاد های مسئول طرح های مشخصی به منظور نظم شهری ارایه کنند؛ اما باید دید که نهاد های مربوط، برای حل این چالش ها، چه طرح هایی را ارائه خواهند داد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد