همواره از شیندند به عنوان نا امن ترین ولسوالی هرات نامبرده می شود. ابتدا باور ها بر این بود که تقسیم این ولسوالی به چند ولسوالی دیگر، می تواند چاره ای باشد برای مهار نا امنی ها. بر خلاف توقع اما گفته های مسئولان نشان می دهد که تقسیم این ولسوالی شرایط را بدتر هم […]

همواره از شیندند به عنوان نا امن ترین ولسوالی هرات نامبرده می شود.

ابتدا باور ها بر این بود که تقسیم این ولسوالی به چند ولسوالی دیگر، می تواند چاره ای باشد برای مهار نا امنی ها.

بر خلاف توقع اما گفته های مسئولان نشان می دهد که تقسیم این ولسوالی شرایط را بدتر هم ساخته است.

حکمت الله حکمت، ولسوال شیندند می گوید هم اکنون ولسوالی های نو تاسیس پشت کوه و زیر کوه تبدیل به بستر امنی برای مخالفان مسلح دولت شده است.

او می گوید گروه های مخالف در این منطقه ایجاد، پرورش و مهندسی می شوند.

” مخالفین مسلح بخاطر این که بقایی داشته باشند جای امنی به خود پیدا می کنند از ولایت فراه متواری می شوند و می آیند به ولسوالی زیرکوه جابجا می شوند؛ ولسوالی زیرکوه بستری امنی برای مخالفین مسلح هست. پایگاه های ثابت، پایگاه های دایمی و قرار گاه های ثابت دشمن در ولسوالی های زیر کوه و پشت کوه پابرجاست و بیشترین نا امنی و اخلال در ولسوالی های ۱۹ گانه هرات را از همین زیرکوه سازماندهی می کنند.”

آنگونه که مسئولان در بخش های مختلف می گویند بسیاری از موسسات به دلیل ناامنی، حاضر به انجام پروژه ها در این منطقه نیستند.

آقای حکمت می گوید دولت به دلیل کمبود تجهیزات، نمی تواند عملیات گسترده ای را راه اندازی کند.

” گروه های مخالف بدون اینکه از کسی دستور بگیرند، به شکل گروهی باند های شان را عیار می کنند و به شکل تهاجمی حمله می کنند و گفته می توانیم که نیروهای امنیتی ما نیز همیشه تلاش خود را می کنند و ما همیشه عملیات های کوچک نه که بزرگ، که پایگاه دایمی شان ازبین بروند، عملیات های کوچک را راه اندازی می کنیم و الحمدلله باور کنید که دست آورد های خوبی هم داشتیم، چندین فرمانده و افرادی کلیدی شان نابود شدند.”

ولسوالی شیندند با ولایت نسبتا نا امن فراه مرز مشترک دارد.

ولایت فراه در تمام فصل های سال شاهد جنگ گروه های مخالف از جمله طالبان است.

اعضای شورای ولایتی هرات می گویند که نا امنی های فراه از شیندند سازماندهی می شود.

غلام حبیب هاشمی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید تا زمانی که شیندند به یک ولایت تبدیل نشود، امنیت آن تامین نخواهد شد.

“پنج واحد اداری که در این ولسوالی ایجاد شد فعلا در اطراف همان مرکز شهر جابجا شدند در حالی که باید به ساحه ی خود بروند اما نمی توانند در ساحه ی جغرافیای خود حاکمیت داشته باشند. شیندند تا زمانی که ولایت نشود و تشکیلات یک ولایت به آن داده نشود همین مشکلات امنیتی، جغرافیایی و سیاسی خود را دارد.”

دو هفته قبل طالبان در یک حمله ی تهاجمی به یکی از کمپ های نظامی ارتش ملی در ولسوالی شیندند، ۱۴ تن از نیروهای امنیتی را کشتند و ۲۰ تن را با خود بردند.

اداره ی محلی هرات می گوید تلاش ها برای رهایی این افراد جریان دارد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید وعده ها برای اکمال تجهیزات به هرات داده شده است.

“ما مطمئن هستیم با توجه به فصل جدیدی از همکاری هایی که بین جامعه جهانی و نیروهای امنیتی ایجاد شده و در عین زمان وعده هایی که برای ازدیاد تشکیل داده شده، وضعیت بهتر خواهد یافت و تغییرات چشم گیری رونما خواهد شد در غیر آن امیدی به بهبود شرایط شیندند نیست.”

بیش از یک سال از زمان تقسیم ولسوالی شیندند به پنج واحد اداری دیگر، می گذرد، با این حال هیچ یک از این ولسوالی های نو تاسیس تا کنون تشکیلات اداری شان تکمیل نشده است.

این در حالیست که در این اواخر تحرک گروه های مخالف در دیگر ولسوالی های هرات نیز بیشتر شده است.

به باور آگاهان، گروه های مخالف سعی دارند تا با ایجاد نا امنی بیشتر در سطح افغانستان، شانس بیشتری برای چانه زنی در مذاکرات صلح داشته باشند.

به اساس گزارش ها، قرار است امروز زلمی خلیل زاد نماینده ی آمریکا در مذکرات صلح با گروه طالبان گفتگو کند.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد