اداره اطلاعات و فرهنگ هرات، نسبت به کم تجربه بودن معماران و مهندسانی که برای مرمت مسجد جامع گماشته شده اند ابراز نگرانی می کند. مسجد جامع هرات، یکی از ۵ مسجد بزرگ جهان است که بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارد. آریا رئوفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات میگوید این معماران کم تجربه […]

اداره اطلاعات و فرهنگ هرات، نسبت به کم تجربه بودن معماران و مهندسانی که برای مرمت مسجد جامع گماشته شده اند ابراز نگرانی می کند.

مسجد جامع هرات، یکی از ۵ مسجد بزرگ جهان است که بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت دارد.

آریا رئوفیان، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات میگوید این معماران کم تجربه هستند و در مواردی از مواد ساختمانی درستی برای مرمت این بنا استفاده نشده است.

آقای رئوفیان گفت با وجود درخواست گماشتن نماینده ای از اداره ی اطلاعات و فرهنگ هرات، جهت نظارت بر کار مرمت این بنای تاریخی، تاکنون هیچ پاسخی از مرکز کشور دریافت نکرده اند.

کار مرمت مسجد جامع هرات از سوی وزارت شهرسازی آغاز شده است.

با این حال فریدون سروری، رییس اداره شهرسازی می گوید کار مرمت مسجد جامع هرات بر اساس هدایت محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور آغاز شده است.

او گفت تیمی ناظر از سوی این اداره در مسجد جامع هرات حضور دارد و تا کنون مشکلی در مرمت این بنا مشاهده نشده است.

معماری‌های موجود در این مسجد جامع، یادگاری از معماران و مهندسان غوری و تیموری است و گفته می شود بازسازی های انجام شده تا کنون، با اسلوب و معماری های عصر تیموریان همخوانی داشته است.

کارشناسان فرهنگی به این باورند که معماران امروزی کمتر می توانند بنا های تاریخی کشور را همچون معماران دوره غوریان و تیموریان مرمت و بازسازی کنند.

با این حال ولی شاه بهره، کارشناس امور فرهنگی میگوید روش های جدید نیز می تواند در تسریع و بهبود کار ممد واقع شود.

اداره محلی هرات هم می گوید که وضعیت کاری مهندسان و شرکت‌هایی که کار مرمت مسجد جامع هرات را بر عهده ‌دارند، به گونه مرتب بررسی می کنند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت که در صورت مشاهده سهل‌انگاری و تخلف، با عاملان آن برخورد خواهد شد.

مسجد جامع هرات، یکی از جاذبه های گردشگری در این ولایت است که بسیاری از افراد آن را بنام “نگین فیروزه ای” هرات می شناسند.

عکس: رامین افشار

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد