تاریخ هنر خوشنویسی آنچنان که از کلام خطاطان پیداست افت و خیزهای زیادی را در خود ثبت کرده است. دوره مترقی‌اش که دوران تیموریان بود گویا تا کنون دیگر تکرار نشده و در کم‌لطفی های دولت، رونق‌اش به گونه روزافزون کمرنگ تر نیز شده است. خطاطان و خوشنویسان هرات از بی توجهی دولت نسبت به […]

تاریخ هنر خوشنویسی آنچنان که از کلام خطاطان پیداست افت و خیزهای زیادی را در خود ثبت کرده است.

دوره مترقی‌اش که دوران تیموریان بود گویا تا کنون دیگر تکرار نشده و در کم‌لطفی های دولت، رونق‌اش به گونه روزافزون کمرنگ تر نیز شده است.

خطاطان و خوشنویسان هرات از بی توجهی دولت نسبت به کارشان شکایت دارند.

آنان می گوید که جهت برگزاری نمایشگاه ها و اشتراک شان در برنامه های بین المللی، دولت با آنان همکاری نمی‌کند.

احمدضیا حق شناس، یک تن از استادان بخش خوشنویسی که پرس و جوی مان در رابطه با وضعیت هنر خطاطی برایش تعجب آور است می گوید که خطاطی زیر سایه ی کم لطفی دولت در هرات رنگ باخته است.

عبدالجلیل توانا، یک تن از هنرمندان شهر هرات نیز می گوید آنچنان که باید هیچ گاهی هنر آنان مورد توجه دولت نبوده و کار خطاطی و خوشنویسی‌ هم که اکنون جریان دارد کار خودجوشی است از سوی خود هنرمندان.

مستمند غوری، رییس انجمن خوشنویسان هرات می گوید که بزرگترین جفای دولت در حق هنرمندان، حذف هنر خطاطی از محیط های دانشگاهی است.

او می افزاید که با وجود کثرت خطاطان توانمند در این ولایت اما تا کنون اقدامی برای راه‌یابی آثارشان در نمایشگاه های بین‌المللی انجام نشده است.

در همین حال جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات فرهنگ می گوید که اداره‌ی شان از هنرمندان هم به گونه جمعی و هم به گونه انفرادی حمایت کرده و در برگزاری نمایشگاه های محلی با آنان همکار است.

شکایت های هنرمندان از بی توجهی حکومت در حالی بالا می گیرد که امروز از سوی تیکا، (دفتر انکشافی صدارت عظمای ترکیه) مقداری اقلام مورد نیاز در این حرفه به انجمن خوشنویسان هرات کمک شد.

دسته بندی: فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد