همزمان با روز جهانی قلب، مسئولان در هرات می گویند که امسال بیش از ۸۵ کودک مبتلا به بیماری “سوراخ قلب” را به مرکز کشور معرفی کرده اند. میر گلاب الدین میری، رییس هلا احمر هرات میگوید که تاکنون بیش از ۱۵ هزار کودک مبتلا به بیماری سوراخ قلب در کشور ثبت شده که ۱۰ […]

همزمان با روز جهانی قلب، مسئولان در هرات می گویند که امسال بیش از ۸۵ کودک مبتلا به بیماری “سوراخ قلب” را به مرکز کشور معرفی کرده اند.

میر گلاب الدین میری، رییس هلا احمر هرات میگوید که تاکنون بیش از ۱۵ هزار کودک مبتلا به بیماری سوراخ قلب در کشور ثبت شده که ۱۰ هزار نفر آنان درمان شده اند.

آنگونه که آقای میری می گوید برای درمان هر کودک، نزدیک به ۳ هزار دالر آمریکایی نیاز است که این هزینه از سوی اداره ی هلال احمر پرداخت می شود.

با وصف اینکه آقای میری از درمان نزدیک به ۱۰۰ کودک مبتلا به بیماری سوراخ قلب در هر ماه خبر میدهد اما از روند کند درمان آنان اظهار نگرانی می کند.

او گفت: “متاسفانه این پروسه بسیار کند پیش می رود. یعنی ماه ۱۰۰ طفل و روز حداکثر سه طفل مورد عملیات قرار میگیرند. این بسیار رقم پایینی است؛ همچنان حالا اگر فرض را به این بگیریم که ۱۰ هزار کودک درمان شده باشند، ۵ هزار بیمار دیگر باقی مانده که این یک پروسه ی بسیار طولانی خواهد بود.”

سوراخ قلب، یکی از بیماری های خطرناک و شایع نزد کودکان است که باید در زمان معین درمان شود.

در حال حاضر تنها پنج مرکز به شمول دو مرکز در کابل و سه مرکز در کشور هندوستان، در راستای عملیات و درمان کودکان مبتلا به سوراخ قلب فعالیت می کنند.

با این حال به تازگی تفاهم نامه ای بین وزارت صحت افغانستان و مشهد ایران به امضا رسیده که بر اساس آن، دو داکتر جهت فراگرفتن آموزش های لازم برای درمان این بیماری به مشهد اعزام شدند.

عبدالحکیم تمنا، رییس اداره ی صحت عامه ی هرات در این باره گفت: ” بنیاد خیریه امام رضا برای درمان کودکان مبتلا به بیماری سوراخ قلب حاضر به همکاری شده است و ما دو متخصص را به مشهد روان کردیم که ان شاالله تا دو ماه دیگر فارغ التحصیل می شوند و اگر در دولت امکانش نبود تلاش می کنیم در بخش خصوصی مرکزی برای درمان بیماران مبتلا به سوراخ قلب ایجاد کنیم.”

جمعیت هلال احمر صرفا کودکانی را می پذیرد که مشکل قلبی مادرزادی داشته باشند.

گفتنیست که برنامه خدمات صحی هلال احمر از سال ۲۰۱۱ در هرات آغاز شده است.

حال دیده شود که برگشت داکتران افغانستان از ایران، چقدر می تواند روند درمان این کودکان را سرعت بخشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد