- رادیو معراج - http://radiomeraj.af -

تأکید فعالان مدنی هرات بر مبارزه با فساد و تقلب در انتخابات پارلمانی

 فعالان مدنی هرات در یک نشست خبری بر مبارزه با فساد و تقلب در انتخابات پارلمانی کشور تأکید کردند.

شبکه نهادهای جامعه مدنی هرات با نشر قطعنامه‌ای، از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر برقی شدن پروسه انتخابات استقبال کرد و اعضای این شبکه تأکید دارند که این مسئله جلو تقلب و فساد در انتخابات را خواهد گرفت.

شفیق بهروزیان عضو شبکه نهادهای جامعه مدنی هرات می‌گوید:  به دلیل تقلب‌های گسترده در انتخابات گذشته، مردم به این پروسه بی‌باور شده‌اند و سیستم جدید می‌تواند که اعتماد مردم نسبت به انتخابات را بیشتر سازد .

او می‎گوید: “برای اینکه ما انتخابات شفاف، عادلانه و عاری از تقلب داشته باشیم، حتی اگر چند ماه بعدتر هم برگزار شود، این‌بار مردم حاضر نیستند که با قلم و کاغذ به پای صندوق‌های رأی بروند و دوباره همان تقلب را تجربه نمایند”.

از سوی هم کارشناسان امور برقی شدن پروسه انتخابات در کشور را به فال نیک می‌گیرند.

کریم حق‌یار آگاه امور بر این باور است که این پروسه  به‌دور از مشکلات نخواهد بود و باید دولت در قسمت مدیریت آن تلاش‌های بیشتری به‌خرج دهد.

او می‎گوید: “سیستم جدید در انتخابات آینده کشور را روشن‌تر می‌‎کند، اما مشکلات هم وجود خواهد داشت چون در برخی مناطق دسترسی ناممکن و در  برخی مناطق دیگر دسترسی محدود می‌باشد”.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات ابراز داشتند که  تاکنون سیستم تازه برای به کارگیری در پروسه انتخابات خریداری نشده‌است.

امام محمد وریماچ رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گوید: برای خریداری این سیستم از کشورهای کمک کننده همکاری خواسته اند.

برقی شدن سیستم انتخابات، یکی از مواردی است که برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را با تأخیر مواجه کرده است.

انتخابات پارلمانی باید در سال ۹۴ برگزار می‌شد اما هنوز حکومت موفق به برگزاری این انتخابات نشده است.

گزارشگر: قدرت‎الله حمیدی