پس از شیوع گسترده آنفولانزای مرغی در ایران حالا مسوولان ریاست زراعت هرات از شیوع این بیماری در هرات خبر می‌دهند. به گفته مسوولان بخش صحت حیوانی ریاست زراعت هرات نمونه‌های مشکوک به انفولانزا که از بعضی فارمهای مرغداری گرفته شده بود روز پنجشنبه گذشته در کابل نتیجه آنها مثبت اعلان شده است. سید معصوم […]

پس از شیوع گسترده آنفولانزای مرغی در ایران حالا مسوولان ریاست زراعت هرات از شیوع این بیماری در هرات خبر می‌دهند.

به گفته مسوولان بخش صحت حیوانی ریاست زراعت هرات نمونه‌های مشکوک به انفولانزا که از بعضی فارمهای مرغداری گرفته شده بود روز پنجشنبه گذشته در کابل نتیجه آنها مثبت اعلان شده است.

سید معصوم سادات آمر بخش مالداری و صحت حیوانی ریاست زراعت هرات می‌گوید یک فارم که ۲۳ هزار مرغ داشته طیور آن کاملا دفن شده است.“فارمی که یک ماه پیش گزارش شده بود بیش از ۱۰۰ هزار مرغ آن از بین رفته آنفلوانزا نبوده. تستی که آنها گرفته بودند به کشور ایران بردند و نتیجه آن نیوکاستل بود. از مرغداری‌های ولسوالی کروخ هم گزارشهایی به ما رسیده و ما تیم خود را روان کردیم. تیم ما نمونه می‌گیرد و به کابل روان می‌کند تا نتیجه آن مشخص شود.”

پیش از این نیز در پی شیوع انفولانزای مرغی در ایران و ورود بی‌رویه مرغ و محصولات مرغ از آن کشور اتحادیه مرغداران ابراز نگرانی کرده بود.

آمر بخش مالداری و صحت حیوانی ریاست زراعت هرات از قرنتینه شدن فارمهای مرغداری در ولسوالی کهسان سخن می‌گوید.“فارمهایی که در اسلام قلعه هستند شرایط قرنتیه را برایشان وضع کردیم. از ورود و خروج اشخاص به داخل فارمها جلوگیری می‌شود. بین کشورها و ولایات همجوار قرنتین وضع میشود. مکتوبی از وزارت زراعت آمده و مرغ و محصولات آن از کشورهای همسایه منع میشود.”

نگرانی‌ها از شیوع آنفولانزای مرغی در هرات در حالی بالا گرفته که به تازگی روسیه اولین مورد از انتقال یک نوع آنفلوآنزای مرغی به نام “اچ ۵ ان ۸” به انسان را گزارش کرده است.

بر پایه گزارش‌ها ۷ کارگر یک مرغداری در جنوب روسیه به این ویروس آلوده شده‌اند.

احمد امیرنژاد، مسوول بخش نظات و پاس‌خدهی به امراض ملی در حوزه غرب از سرایت این بیماری به انسانها هشدار می‌دهد.

اقای امیرنژاد می‌گوید ۷ تن از کارگرانی که در یک مرغداری در اسلام قلعه کار می‌کردند گلودردی و برخی علایم دیگر پیدا کرده‌اند. “کسانی که با مرغها تماس داشتند احساس گلو دردی و اعراض و علایم خفیف داشتند. تیم رفته به آن ساحه تا از آنها نمونه‌گیری کند و نمونه آنها به کابل فرستاده می‌شود. در ۲ روزی که به فارم مرغداری نرفته‌اند وضعیت‌شان قناعت‌بخش است.”

میرویس صالحی، مسوول بخش کنترول امراض ساری ریاست صحت عامه هرات از احتمال سرایت آنفلوانزای مرغی به انسانها نگران است.“این نگرانی وجود دارد که آنفولانزا در محیط ما هم شایع شود و به انسانها هم انتقال بکند. نگرانی از انتشار امراض مشترک حیوانی-انسانی همیشه وجود داشته و دارد.”

واردات مرغ آلوده به انفولانزا سبب شد تا در سال ۱۳۹۶ حدود ۹۰ درصد مرغداری های هرات ورشکست شوند.

یک ماه پیش نیز رادیو معراج در گزارشی از احتمال شیوع بیماری آنفولانزای مرغی در هرات هشدار داده بود.

اداره محلی هرات از آمادگی‌ها برای جلوگیری از ورود مرغ و محصولات آن از ایران خبر داده بود.

مسوولان ریاست زراعت هرات نیز  یک ماه پیش به رادیو معراج گفته بودند که گزارشی از سازمان صحت حیوانی مبنی بر شیوع انفولانزا در ایران دریافت نکرده‌اند.

این در حالی بود که ایران به خاطر پیشگیری از شیوع آنفلوانزا صدها هزار طیور را نابود کرده بود.

با وجود همه اینها حالا دیده میشود که آنفلوانزی مرغی یک بار دیگر دامن صنعت مرغداری هرات را گرفته و حتی این بار احتمال سرایت آن به انسانها نگرانی‌ها را بیشتر کرده است.

گزارش‌گر: جواد محمدی

ویرایش متن: محمد احمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد